Blixt till Canon
Jag vet att några besökare på Foto i Fokus har en digitala Canon EOS kameror. Med inlägget vill jag lägga ut en liten varning då jag har sett många extrablixtar säljs på beg.marknaden, som på Blocket, Fotosidan mfl.
Om du är på väg att köpa en extra blixt, tänk då på att Canon Speelite EZ modellern passar inte till de nya digitala systemkamerorna. Det ska vara Canon Speedlite EX.
Följande modeller av Canons Speelites - 580EX, 430EX, 420EX, 220EX.
Länk till en bra artikel som reder ut begreppen och här finner du även en jämförelse av de olika modellerna.
Hälsningar
Robert
Tack for tipset!
bosse

Jag skickade en fråga till Gunnar Wahlbeck som är produktchef på Canon.
Hej, Gunnar!
Jag har letat som en galning efter mer information om Canons blixtsystem. Min tanke är att använda 580 EX som huvudblixt och med den koppla ihop 1-2 slavar. Kan jag driva allt trådlöst, vad behöver jag för komponenter för ett sådant system? Har du någon länk eller information som du kunde skicka till mig per mail?
Tack på förhand
Robert
Gunnar svarade snabbt tillbaka och här nedan är hans svar. Bifogat är ett pressmeddelande med mer information. Forfarande känns det lite tunt då jag vet att det är en mängd olika tillbehör som kan sammankopplas. Förhoppningsvis kommer det mer information på Canons hemsida snart.
Gunnars svar:
Hej,
Du kan använda 580EX som huvudblixt och sändare.
Du kan även använda en sändare som heter ST-E2 som sändare men den har ingen blixtfunktion. Den fungerar bara som utlösare till de blixtar du sätter upp. Båda lösningar ger full automatik och ljusmätning genom objektivet
Som slavblixtar kan du använda antingen 580 EX eller 430 EX. Man kan använda 3 olika blixtgrupper (3 blixtar) samtidigt och man ställa balansen (styrkan) mellan två huvudblixtar.
Jag är pinsamt medveten om att informationen om blixtarna är obefintlig på vår hemsida så det är något som vi jobbar på.
Jag bifogar pressreleasen på Speedlite 580EX så att du i alla fall får all information om den.
(See attached file: Canon Speedlite 580EX pre.doc)
mvh
Gunnar Wahlbeck

Jag hittade en väldigt bra artikel hos PhotoNotes.org. Användarmanualerna till 580EX och 430EX är rätt torftiga. Det som framkommer i artikeln är vad jag har tidigare kommit fram till är att Canons blixtar är rätt dyra för det man får. Nikon nämnde de i artikeln vilket jag känner är ett bättre alternativ samt billigare.
Sitter du med en digital Canon systemkamera så ska du överväga att köpa en 580EX. Med den blixten kan du styra två andra blixtar individuellt.
Hälsningar
Robert