Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2795 ggr
Splachfotografen
0

Fota på natten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har börjat fota med manuella inställningar och det går bara bättre och bättre! Men när jag var i stugan och skulle fota solnedgångar, månen, fiskebåt på kvällen så blev dom alldeles för mörka. Jag fick inte till det. Provade en massa olika inställningar men ingen funkade för mig. Någon som kan hjälpa lite?

Slänger in en bild som jag fotade när vi var ute med båten, men den blev alldeles för mörk :(

[kloakmunk]
0

längre slutartid. det skulle lösa problemet eller ha mindre bländar tal i kameran.. Flört

Inkanyezi
0

Det borde gå att använda ljusmätaren när det är så pass ljust. Du har tagit på 1/160 s med ISO 800, men det är kanske ett par steg underexponerat, så om du hade tagit en längre tid, exempelvis omkring 1/30 s, så hade bilden absolut blivit ljusare.

Jag tror att det handlar om att du fortfarande inte har kläm på hur det går till, och hur olika inställningar påverkar resultatet. Man får ju ganska fort facit i hand av digitalkameran, så man kan alltid ta en till med ändrade inställningar. Här hade du full öppning, 5,6 och då kan man inte öka bländaröppningen, utan det finns två parametrar som man kan använda för att korrigera exponeringen till ljusare, slutaren och ISO. Slutartiden som du har valt är ganska snabb, och när man har skakreducering i kameran så behöver man inte så snabb tid för att få skarpt. ISO står på 800, och det kan man nog säga är lagom. Om man ställer upp ISO mer får man märkbart brus.

Så det handlar om att läras sig hur ISO, slutare och bländare samverkar, och hur lång exponeringstid man kan använda praktiskt, och öva på det. Sedan kan det vara bra i högkontrastsituationer att man spar en RAW-fil, så att man får större frihet att jobba med tonomfånget i bilden.

Med skakreducering är tider ner till 1/8 s ganska lätta, och i praktiken kan man komma ner till 1/4 s och fortfarande få skarpt om man anstränger sig att hålla kameran still och vet hur det går till. Systemkameror av idag tar nästan utan brus på ISO 800, så där var det i alla fall rätt.

Om man vill förenkla det så kan man faktiskt nå ett bra resultat mycket enklare genom att använda "Av" och bara ställa objektivet på full öppning och lägga ISO på 800. Då väljer kameran själv tid efter ljusmätningen, och man kan använda kompensationen om man vill få bilden ljusare eller mörkare.

Splachfotografen
0

#1 jag provade med lång och kort slutare men när det blev lång så blev bilderna så suddiga.

#2 Jag provade med långre slutartid men bilderna blev väldigt suddiga, hade stor bländaröppning och högt ISO. Fick iaf inte till det. Får öva mera (;

Emaljoh4
0

#3 Använde du stativ då? :) Det brukar göra bilden stadigare = mindre suddig.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Splachfotografen
0

#4 nej jag har inget :( vill köpa och ska göra det så fort jag får pengar då jag har lagt ut det på ett nytt objektiv.

MirreH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Så mycket mer än det som de andra redan har sagt kan jag inte säga, men månen har varit väldigt populär för mig att fota nu på sistone, så jag kan ju säga vad jag använde för inställningar för att få hyfsat bra bilder. :)

Till exempel på bilden här bredvid så hade jag ISO 800, slutartid 1/25 och bländare F32. Brukar ha samma bländare hela tiden och experimentera med slutartiden, är roligast så eftersom man kan få riktigt häftiga bilder :) Men för att få tydligast bilder så är det bäst att hålla sig där runt 1/25 eller 1/30.

Använde såklart stativ men du kan ju ställa kameran/ta stöd mot något istället.

Inkanyezi
0

#6 det bör väl nämnas att objektivet brukar prestera bättre med större bländare än 32. Vid bländare 32 får man visserligen stort skärpedjup, men man får inte maximal skärpa. Skärpedjup behövs inte när man har bara månen i bilden, så nerbländning är helt onödig. Bästa skärpan (MTF) brukar ligga vid ungefär bländare 5,6 om man har ett ljusstarkt objektiv, och på en del objektiv kan det vara vid bländare 8, men ytterligare nedbländning minskar skärpan.

Det blir alltså troligen bättre skärpa vid bländare 8 och 1/400 än med 32 och 1/25. Månen ligger ju oändligt långt bort, och när man håller den nära mitten av bilden behöver man egentligen inte blända ner alls. Då kan man med fördel använda lägre ISO än 800, i synnerhet om man tar med stativ. Med ISO 100 skulle bländare 8 1/50 sekund ge samma exponering.

Och hur man gestaltar bilden är naturligtvis ett personligt avgörande. Den svarta himlen är ju inte direkt typisk för årstiden, utan den kommer av att man exponerar svagt och höjer kontrasten. Jag har inte mätt ljuset från månen, men jag misstänker att bilden är underexponerad. Om man lär sig zonsystemet kan man bestämma att låta de ljusaste partierna närma sig helvitt och låta resten falla där det hör hemma. Sedan kan man efteråt öka kontrasten i bildbehandlingen om man vill ha en särskild effekt, som exempelvis att himlen ska bli svart.

Histogrammet kan vara ett bra hjälpmedel för att se exponeringen, men ofta är histogrammen inte tillräckligt detaljerade för att tydligt visa var ett föremål hamnar när det täcker så liten del av bilden. En gissning är att man vid ISO 400, vilket ger god skärpa och obetydligt brus på en systemkamera, skulle kunna få återgivning närmre verkligheten vid bländare 8 och 1/100, dvs ett steg kraftigare exponering än den postade bilden. Möjligen kan den vinna på att exponeras ännu mer; det beror lite på hur man vill att bilden ska se ut. Man kan prova sig fram till bästa resultat, och om man har en bra omvandlare för råfiler kan man göra alla justeringar av kontrast och tonomfång vid råkonverteringen.

Splachfotografen
0

#6 tack, jag har med börjat fota månen men jag har inget stativ än så det blev lite svårt men fick till några bra.

#7 Tack för tipsen de ska jag komma ihåg! :D