Trasig blixt
Tyvärr så gick minn 550EX i golvet för inte så länge sedan.
Då blixtfoten nästan gick av så har jag försökt limma den med epoxy med tveksamt resultat.
Det som är det värsta är att vad ska man säga "blixt sensorn" som skickar ut de röda signalerna för att få focus och ttl funtionen funkar inte längre.
När jag fäster på den på kameran så glappar den lite och jag är tveksam till att den inte får kontakt med alla poler som den ska. Kan det vara det stora problemet att den inte vill funka i ttl tro?
Annars så funkar den i ljus men då kan jag bara ha den manuellt.
Den svåraste frågan av alla.. Är det värt att laga den eller ska man köpa sig en ny?

Till vilken kamera använder du blixten? Jag har för mig att 550EX fungerar inte till 100% med digitala kamereror. Den gamla blixten skulle du kunna använda som en andra blixt i manuellt läge?
Hälsningar
Robert
Går det inte att skruva isär den och kolla om allt ser rätt ut? Är foten glapp så känns det väl troligt att det kan påverka. Men går det inte att hålla fast den fysiskt så den får kontakt, då borde man kunna testa om det är det som strular eller nått annat.
Låter som en hyffsat dyr pjäs annars så det borde ju löna sig att be någon ta en koll på den.
Hälsningar Mattias
Jag har den till min 350D
Jag får nog meka lite med den själv så. :)

Alla i EX serien funkar utmärkt till alla canons digitala
550EX går att hitta begagnat för hyfsade priser. 580:an är ju larvigt dyr ny. Håll utkik på blocket, tradera m.m.