Fota med vänt objektiv. HJÄLP.
Jag har en Sony kamera och förstår inte dirket hur jag ska lyckas fota med vänt objektiv, har prövat flera gånger. Men det verkar inte gå! någon som har lust att hjälpa mej?
vet inte vilken kategori jag ska lägga inlägget i :/
det får bli foto ifokus

Först, om du har en omvändningsring kan du göra det på någotsånär kontrollerat sätt, jag avråder från att hålla objektivet för hand emot kameran, du kan lätt skada objektiv eller kamera eller båda då.
Det andra är att du får läsa igenom bruksanvisningen. De flesta systemkameror har något hinder för att lösa ut när det inte sitter något objektiv på, och det är samma sak när man har en omvändningsring, eftersom den inte för över några elektriska signaler mellan objektiv och kamerahus. Alltså måste man ställa in kameran på att kunna lösa ut utan objektiv.
Ett tredje är att det kan vara svårt att hitta skärpan. Den ligger ungefär fem centimeter ifrån änden på objektivet när det är omvänt, och skärpedjupet är väldigt litet, kanske mindre än en halv millimeter. Och enda sättet att ställa skarpt är att endera flytta motivet eller kameran lite fram och tillbaka tills det är skarpt.
Om man betänker det väldigt lilla skärpedjupet, så gäller det ju då att kameran löser ut i rätt ögonblick, när det är skärpa. Det finns hjälp för det i en del kameror, så att man kan ställa in så att slutaren inte löser ut förrän kameran känner av att det är skärpa. Då kan man hålla knappen nertryckt medan man flyttar kameran lite fram och tillbaka, och den löser ut när skärpeavkänningen indikerar att det är skarpt.
Tänk på att varje gång du tar av objektivet så finns det risk att du får in damm i kameran. Gör det inte ofta, och var noga med att göra det så att risken att damm ska komma in är liten.