Vilken inställning ska jag ha?
Hej!
Fotar mina hamstrar endel och vill gärna veta vilken inställning jag ska ha. Jag har dessa:
Allmän
P
M
SCN
Landskaps
Natt - ljus - inställning
Sport
Mjuk
Iso
Vilken är bäst? På Sport-inställningen så blir alla bilderna mörka.
Visste inte vart jag skulle lägga tråden, medarbetare får flytta den
Jag hade fortsatt att köra på sport om jag var du. D.v.s. om du inte klarar av att köra på helt manuellt (kanske du kan, fast du hade jag tippat på att du redan hade kört på manuellt, det är mycket roligare, ;P).
På Sport brukar kameran prioritera kort slutartid och kan tänka mig att det behövs för att man ska kunna fånga dina hamstrar på bild, så är det med så gott som alla djur. Jag tycker att du ska försöka hitta starkare ljus istället för att byta inställning, kanske sätta dina hamstrar i solen eller ta fram en bra lampa. Om det inte funkar så tycker jag att du ska lära dig att fota helt manuellt (alltså M). Kolla vad det står i manualen om det och kanske läs lite artiklar på de olika fotosidorna här på iFokus.
Lycka till!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Åh tack. Visste inte riktigt vad dessa bokstäver stod för så nu kan jag leka med den Mauella lite mera. :D
Iso är ljuskänsligheten, om du ökar isotalet kan du fotografera i mörkare omgivning och slippa långa tider.

#1 Okej, tack så mycket! :) Ska prova att fota ute med Sport inställningen ;)
#3 Okej, jag har fått några bra bilder med den inställningen men då måste hamstern sitta prick stilla och det är inte ofta ;) Tack för svaret!
Det ska den inte alls behöva hur högt isotal har du?
du måste komplettera med ett bländarvärde på det lägsta alltså.
ISO ställs på alla de program du har (kanske inte helatomatiska) men m och p, det är som förr i tiden när man satt i en ljuskänsligare film i kameran de är en extra grej utöver och de andra inställningarna och fotoprogrammen. Jag skulle sätta min kamera på min största bländare(det är den siffran som står på objektivkanten typ f 2.8 ) ju lägre siffra på blendaren desto dyrare objektiv och desto kortare skätpdjup detta kompletteras nu så du kan få snabbare tider max 250 om du är stadig på handen. Har du då ställt isotalet högt så ska du typ kunna fota i stearinljus på en fest utan att få rörelseoskärpa och bilderna ska bli ljusa i mörker utan att bränna på en blixt.

Jag förstår inte riktigt hur man gör , är inte haj på hur man ställer in. Jag har inget objektiv. Men hur ställer man in ISO?
det ska vara i din meny det står iso, sen väljer du 100, 200 300 osv
om du har det lust omkring dig räcker det med 100 annars väljer du högre tal ju mörkare det blir.

När hamstern sitter så där still så spelar det ingen roll vilket program du använder. Du kan lugnt strunta i "sport" och ta på P, program kort och gott.
Däremot har du fått bilden underexponerad, och det beror på att kameran försöker få hela bilden "medelgrå", ljusmätningen funkar så på alla kameror. När man har en ljus bakgrund, som här att den sitter på något vitt, och det är en ljus vägg bakom, då måste man justera exponeringen.
Det finns två sätt att få rätt exponering, det enklaste är nog att använda metoden "spot" och rikta mätfältet mot hamstern. Den andra metoden som funkar är att ställa kompensation mot +, men det kräver ju att man vet hur mycket plus man vill ha. I det här fallet skulle det troligen ha varit lagom med ungefär +1, men det beror på hur omgivningen ser ut. Om omgivningen är mörk får man ställa mot minus.
Så spotmätning är enklare när man har hamstern centrerad i bilden. Kameran ska alltså ställas in på spotmätning, och man riktar kameran mot hamstern och trycker ner slutarknappen till hälften. Sedan, med knappen fortfarande till hälften nertryckt, komponerar man bilden, riktar kameran så att man tycker att det ser bra ut, och så trycker man av.

Okej :) Tack för tipset!

Det är en grej till. Avståndet verkar kameran ha ställt på väggen bakom. Jag tror att objektivet kan ställa in så här nära, men den kanske använder flera mätpunkter och missuppfattar till att ta mot väggen, eftersom den är lättare att ställa skarpt på. Också avståndsmätningen kan man ställa så att den inte tar en massa mätpunkter, utan koncentrerar sig på den som är i mitten. När man då trycker ner knappen till hälften, så ställs avståndet också in, man ser det på signalen för avståndsinställning i sökaren. Sikta då gärna på hamsterns öga.
Om kameran inte klarar att ställa avståndet så nära, så får du lov att backa en liten bit. Sedan kan man beskära bilden för att kompositionen ska bli bra.
du har även en närgräns på ditt objektiv, går du för nära får du ingen fokus.

Jag har inget "tillköpt" objektiv, men det kanske heter så endå? :)
#11 Ja det har du rätt i, ska förska backa och zooma istället. :) Tack för tipset!
#12 Okej :)