Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 726 ggr
Chrihanna
0

Novis som behöver hjälp!

Jag har köpt en Canon Ixus 55.

Jag har problem med att föra över  bilderna till datorn. Jag har installerat programmen som var med, och när jag kopplar sladden mellan datorn och kameran känner datorn inte ens igen att jag kopplar på en enhet. Den brukar ju säga till… Hmmm.

Kan jag få över bilderna på något annat sätt? Eller är det någon som vet var felet kan ligga? Tack för hjälpen på förhand…!

Robert
0

Är kameran på?

Hälsningar

Robert

Chrihanna
0

Jag har den avstängd när jag stoppar i sladdarna, sedan väntar jag på ett tecken på datorn. När inte datorn reagerar, sätter jag på kameran. Har även provat med att ha kameran på hela tiden.

Chrihanna
0

…och kameran står på "play" läget, antar att det ska vara så, men har även försökt med läget där jag tar kort…

Citron
0

Hej Chrihanna.

Min mormor har ett liknande problem, hon använder dock en äldre kamera från fujifilm. Men för henne gäller det att ha kameran påslagen och i play-läge, sedan först koppla in sladden i kamera och sen in i datorns USB port. Sedan måste hon starta om kameran, sen fungerar det. :-)

Om inte det fungerar så kan du ju proba att byta USB port, det kan ju också vara USB porten som ställer till problem. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Chrihanna
0

#4 hehe vilket intressant förslag! Fundersam

Jag testar!

Chrihanna
0

Ha ha! Det funkade!!  Skrattande Tack så hjärtligt för tipset! Nu ska vi se om jag lyckas lägga in bilderna oxå…

Chrihanna
0

Nu är jag ledsen i allafall… Jag fick beskedet att jag behövde installera något mer, klickade på ok och den började installationen. Fick något felmeddelande, tror att det var att kameran gick över till standbyläge. Hmm. Och nu känner datorn inte igen "sladden" igen! :-(

Provar att installera på den andra bärbara istället, kanske pratar HP bättre med Canons grejer än vad Dell-datorn gör… 

…för problemet kan väl aldrig ligga hos användaren va?  Flört

Robert
0

Chrihanna, det kommer att bli mycket enklare om du har en kortläsare. Sparar din kamera bilderna på ett kort?

#7, prova att sätta in en nätsladd till kameran så att den inte hamnar in stand-by läget.

Hälsningar

Robert

Chrihanna
0

#8 Ja kameran sparar på kort, kortläsare kanske inte vore dumt! Vi har det inbyggt i TVn, väldigt praktiskt! Hittar jag kortläsare hos Expert oxå tror du? Vad tror du de ligger på i prisläge?

Men jag måste berätta att det gick jättemycket bättre på HPn! Nu är bilderna på datorn! Skall sortera lite, kan lägga upp något smakprov om någon vill se…

Robert
0

Kortläsare kan kosta ett par hundralappar.

Hälsningar

Robert

Chrihanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett litet smakprov!

Martin
0

#11 Grymt fin bild! Nu började det dra i vandringstarmen hos mig igen…

mvh Martin

Citron
0

Om tv'n har kortläsare så har den antagligen ett USB uttag också, det brukar saker med inbyggd kortläsare ha, som skrivare och tv-apparater. Har den det så kan du koppla en USB-kabel in i TV'n mellan datorn och använda dess kortläsare även i datorn. Men för det behöver du nog ha datorn stå ganska nära TV'n. :-)

Jag kommer ihåg att jag också hade problem med att installera kameran på min dator. Jag fick installera två stycken olika drivrutiner, TWAIN och WAN drivrutiner. Jag har ingen aning om vad det är för skillnad på dem, men jag vet att bara en utav dem fungerade.  Gå till Canons hemsida och sök efter din kameras drivrutiner och se om det finns flera olika att ladda ner, ta då isåfall den första, fungerar det inte då så kan du prova med den andra. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Citron
0

Jag har ju ingenting annat att göra, så jag sökte upp drivrutiner åt dig. Jag hittade två stycken olika, precis som på min kamera. Canon Camera WIA Driver och Canon Camera Twain Driver.

Ladda hem båda två och testa med WIA drivrutinen först, jag tror det är den jag har installerad. :-)

Länk till drivrutinerna 

Det finns ganska mycket på sidan, så du får bläddra långt ned så hittar du. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Chrihanna
0

Marnyman: Tack!  :)

Citron: Vad gullig du är som letat upp drivrutinerna till mig! Jag skall testa det, fast inte ikväll… Kom precis hem från jobbet och nu är jag grinig och hungrig!  :)

Magster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också en IXUS 55 och det jag gör är att koppla in sladden i både kameran och datorn, låter den lilla väljaren stå på Kameran och när kameran är på byter jag läge till den lilla Playknappen, längst ner. Då ska linsen åka in igen och sen är det bara att följa programemt som kommer upp!

Den väljare jag snackar om är ju då den som väljer vilket läge du vill ha i kameran, om du vill fota, filma eller titta på dina bilder/filmer! Hoppas du fattar.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.