Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 662 ggr
Emaljoh4
0

SLutartid m.m

Hej!

Jag har aldrig fattat vad de menar när det står t.ex:

Minimal slutartid (sec.) - 4

Maximal slutartid (sec.) - 1/2000

Kan nån hjälpa mig så jag fattar?

Sen det här fattar jag inte…

Makro fokuseringsavstånd - 3… (antar att det är cm).. Men vad betyder det? Att det inte kan vara närmare än 3 cm eller vad?

Snälla hjälp mig..

Sen undrar jag om

Olympus Mju 5000 är en bra kamera? :)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

pellepiano
0

1/2000 är den kortaste slutartiden kameran kan använda, alltså en tvåtusendels sekund. Längsta tid är 4 sekunder.

Om du går närmare än objektivets närgränds, i detta fall 3 cm blir det suddigt. 

Den kameran känner jag inte till. Varför inte läsa några recensioner på nätet?

Emaljoh4
0

#1 Men är 3 cm en bra gräns? eller är det dåligt?

Metinia
0

#2: Det är en riktigt bra närgräns. Du kan alltså stå 3 cm ifrån det du ska fota, vilket är väääldigt nära.

Emaljoh4
0

#3 så det är bra om man vill ha bra närbilder? :)

Inkanyezi
0

3 cm är en ganska intetsägande gräns, eftersom den inte säger någonting om vilken avbildningsskala man får eller hur stor yta kameran tar vid 3 cm.

Kameror som anges kunna ta bara något fåtal centimeter, 3 cm, 1 cm eller direkt på frontlinsen, brukar ha någon slags "makroläge", som oftast är vid en mycket kort brännvidd, alltså vidvinkel. Det innebär att trots det mycket korta avståndet, så får man ändå med ganska mycket, och perspektivet kan vara förvrängt av det mycket korta avståndet.

Men samtidigt får man nästan aldrig reda på något som förmodligen är viktigare, hur kort avstånd man kan ställa in med zoomen i valfritt läge, alltså hur nära man kommer med längsta telebrännvidden. Det är det avståndet som är objektivets närgräns, närgränsen vid vanlig fotografering. Dn brukar vara omkring en halv meter, och ibland är den lite kortare, ner till kanske 30 cm på många kameror.

En annan sak, när man tar på så kort avstånd som 3 cm, är att det inte bara är perspektivet som blir överdrivet, utan också att man lätt skymmer det som man vill fotografera, att man helt enkelt skuggar det med kameran. Det är ofta bättre att ta på lite längre avstånd därför, och de små kompaktkamerorna har ofta ingen möjlighet till bra närbilder, just för att man inte kan ta på tillräckligt nära håll med tele. Det finns en tråd om det fastnålad högst upp i listan, Maskrosboll, närbild med kompaktkamera. Bilderna där visar också ganska bra hurdana närbilder man kan ta med en kompaktkamera, också utan hjälpmedel, om man tittar på bilden i inlägg #27 i den tråden.

Olympus µ 5000 lämpar sig inte bra för att sätta på någon extra lins för att kunna ta på nära håll, eftersom den skjuter ut objektivet från kameran och man kan skada den om man skulle försöka sätta dit någonting. Det finns andra modeller från Olympus och också från andra tillverkare, som är mycket mer oömma, och som inte har något som skjuter ut när man ska ta bilder, exempelvis µ Tough 6000 som är vattentät och stöttålig. Den är inte ensam i den klassen, också Fuji och Sony har liknande modeller, och Olympus har flera olika vattentäta kameror utan utskjutande objektiv. Det finns också andra som inte är lika tåliga, men som ändå inte har det ömtåliga objektivet som sticker ut från kameran.

Innan du kan veta om exempelvis µ 5000 är en bra kamera för dig, är det bäst att ta reda på vad du egentligen behöver. Det är en bra kamera, men det finns hundratals bra kameror på marknaden. Man väljer i första hand efter vad man behöver, i andra hand efter priset och utseendet.

Bilden nedan är tagen på ungefär 3 cm håll med makroläge på en kompaktkamera. De små vita blommorna är ungefär 2 mm i verkligheten.

Och bilden här nedanför är tagen med telebrännvidd och en lins på ungefär 20 cm håll från blommorna. Den visar hur kameran inte längre skuggar blommorna och bladen, så att de framträder ljusare mot bakgrunden, och att perspektivet ändras så att mindre bakgrund kommer med.