Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1776 ggr
ciss
0

Vattentäta kameror

Jag har sedan tidigare både Nikon D40 och D60, men de är lite klumpiga att ha med sig så jag tänkte köpa en kompaktkamera. Funderar på en Olympus MY-Tough 6000 som verkar bra, det står att den är vattentät ner till 3 meters djup.

Hur vattentäta är egentligen vattentäta kameror? Har en vän vars "vattentäta" kamera tydligen inte var så tät trots allt. Vågar jag fota under vattnet med den? Eller är det lika bra att köpa en vanlig kompaktkamera eftersom att de "vattentäta" kamerorna inte klarar sig under vattnet?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

marwin1
0

Här är en till som undrar Skrattande

Gärna lite tips om fler kameror som är vattentäta…och bra.

jaffar
0

Efter att ha testat denna kamera en vecka inköptes densamma idag, toppenkvalitet och lätthanterlig.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8989009

janne

marwin1
0

Tackar för tipset, Janne!

Wruss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köpte en Olympus mju 1030 SW inför vår resa till Egypten i julas. Den har fått bra kritik och ska vara vattentät ner till 10 m djup samt kan falla från 2 m höjd. Tog flera hundra bilder på färgglada fiskar och korallrev. De flesta bilderna blev schyssta. Vi är nöjda med kameran som "dykkamera"…. i vanliga fall fotograferar vi med en Canon EOS 40D, och bildkvaliten är förstås inte jämförbar, men helt ok för denna typ av semesterbilder som vi annars inte hade haft med oss hem.

Kanin-Fiia
0

Jag har precis köpt en Olympus Touck 6000! Det blir jättefina bilder, ser faktiskt ut att vara taget med systemkamera. Jag har inte fotat under vatten men kollat vattentätheten och den håller. Det finns massa bra funktioner. Jag tycker absolut du ska köpa en sån!

ciss
0

#4 Hur blir bilderna på land då?

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

#5 Har kollat på Olympus Tough 6000 nu och den verkar hyfsat bra! Skulle du kunna visa några bilder som du tagit med den? Vore kul att även se vattenbilder.

www.frihetenskaniner.se

Jalking
0

Jag har använt min Pentax Optio W20 i många år nu. Ständig följeslagare i fickan när jag är till sjöss eller på semester.
Den har varit med och simmat i Cleopatras bassäng i Pamukkale, badat hamam i Side, fotat karpar under vattnet i Hagaparken och maneter i Marstrand. Allt helt utan problem.
En efterförljare till den är på gång, kolla Pentax hemsida