Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2043 ggr
Niklas
0

Speedlite 430 EX som slavblixt

Jag har satt en Hama fotocell på en Canon-blixt och ställt in den på att vara slav. Första blixten kommer som den ska när jag trycker av kameran men sen kommer det inga fler blixtar. Är det någon som har gjort detta och förstår vad jag gör fel?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Hur triggar du blixten, Niklas?

Jag triggar mina 430EX blixtar med 580EX eller med transmittern.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Med en annan 430 EX eller den inbyggda blixten.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Jag har själv inte provat den lösningen, går det inte bara med infraröda signaler?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag är osäker. Det är en sån här jag har:

Hama Blixtutlösare Synchromat 6967

Jag lyckas utlösa en blixt men inte flera.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#4, menar du att du får ut en blixt från blixten eller menar du att du kan trigga en blixt men inte flera olika blixtar?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag menar att jag får ut en blixt men inte flera.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Kan det ha och göra med förblixten som skickas iväg innan?

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag börjar tro att du har rätt i att det är så att det bara går med infraröda signaler.

Vänliga hälsningar

Niklas

MrHell
0

Jag kollade prylen på Cyberphoto och där hittade jag följande text.

Blixtsko med slavsensor. Har även 1/4" stativgänga på undersidan. (Fungerar ej med Canons EX-blixtar och passar ej Minoltas blixtar)

Dte kan ju vara det som gör att det inte fungerar fullt ut.

Robert
0

#9, det är mycket möjligt att det är så.

Hälsningar

Robert

Mr_Miyagi
0

Vill du avfyra blixten trådlöst och ha ttl-mätning så blir det till att antingen skaffa en en 580EX, 4500:-, som du har på kameran (eller hitta en mycket billigare 550EX begagnat) eller skaffa en ir-styrenhet för 2000:-. En 3m TTL-kabel med kontakter går loss på 1800:- (de vet hur man tar betalt).

Finns radiosändare också, men inte med ttl, men det kanske inte behövs. Kolla kaffebrus.com, har för mig de hade nåt sånt till ett vettigt pris.

Niklas
0

Jag har beställt Canon ST-E2 Speedlite-sändare. Den kommer förhoppningsvis på måndag eller tisdag.

För den som funderar på att köpa en Speedlite 580 EX kan det vara intressant att veta att det finns en cashback på 450 kronor att få på den. Pixmania säljer dem för ungefär 4200 kronor. Med cashbacken blir det 3750 kronor. Det tycker jag är ett rätt bra pris.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#12, Niklas, jag tror att det är bättre att du använder Skyporten istället för en ST-E2. Skyporten fungerar bättre utomhus och många ggr bättre inomhus. Med skyporten får du även en billigare lösning.

Hälsningar

Robert

Mr_Miyagi
0

Var är en skyport, radiolänk eller?

SLAfoto
0

#14 se följande länk, det är radiokontroll.

Under workshopen som genomfördes med Robert förra vecakn använda vi detta system och det fungerar mycket bra. Då med riktig studiobelysning/blixt. 

Enligt Aifo skall detta fungera tillsammans med EX430 och det som Niklas i #4 införskaffat. Men jag förstår inte hur.

Följande appliceras på kameran, Elinchrom Skyport Transmitter (sändare) (EL-19351), och som jag uppfatt skall följande enhet, Elinchrom Skyport Universal Receiver (EL-19352), anslutas till blixten EX430, men hur? Blixten jobbar med ljus, IR, och det andra är radio, jag får inte ihop detta.

Någon som kan det tekniska? 

//Stefan

Mr_Miyagi
0

Radiokontrollen kan endast avfyra blixten, inte styra den på andra sätt. Du får ställa in på blixten hur stark den ska vara och sedan får du exponera manuellt från kameran genom att ändra bländaren tills exponeringen blir rätt. Om du använder paraplyer osv. får du antingen ta testbilder med digitalkameran tills det blir bra eller använda en blixtljusmätare vid motivet. Använder du blixten rakt på kan du med hjälp av ledtalet lista ut vilken bländare som bör gälla.

När du jobbar med (canons) IR så kan du använda E-TTL mätning, dvs. automatik. Bara att fota som vanligt så mäter canon-systemet blixtljuset genom objektivet (through the lens - ttl) och stänger av blixten när rätt ljusmängd är uppnådd.

Radio är bättre om man bara vill avfyra blixten, alltså utan automatik, eftersom att den kan gå runt hörn och har längre räckvidd, man behöver alltså inte någon synlig linje mellan kamera och blixt vilket underlättar mycket.

Anledningen till att kameratillverkarna använder ljus istället för radiokommunikation är vad jag erfar för att radiosändarreglerna varierar kraftigt mellan länder. De skulle därmed vara tvungna att utveckla flera system för olika länder. Som exempel kan ju tas apples lilla radiosändare till ipoden som fram tills nyligen varit olaglig i sverige.

Niklas
0

#13: Jag kommer att använda båda, fast i olika sammanhang. Båda har sina för- och nackdelar.

#16: Det var så jag tänkte. Ett alternativ hade varit att köpa en 580 EX, men eftersom jag inte behövde en till blixt blev Speedlitesändaren billigare.

Vänliga hälsningar

Niklas