Pentax blixt
Hejsan.
Jag vill ha tag i en blixt till min Pentax K100D. En blixt jag har tittat på är Pentax Blixt AF 360FGZ är den bra?
Jag hade tänkt mig en blixt för ca 3000:- Är den som jag nämner bra? Eller finns det någon bättre som ni kan rekommendera?
Mvh Andreas

Tänk på följande när du köper en blixt:
- Ska du enbart ha blixten på kameran eller vill du placera den en bit från kameran. Vill du ha blixten bort från kameran, vilka anslutningar finns det då.
- Är blixten snabb? Hur snabbt måste blixten ladda upp för att kunna ta nästa bild. Kanske du missar en händelse bara för att du har en långsam blixt?
- Kommer du ha flera blixtar anslutna?
Hälsningar
Robert

Jag har en sådan blixt till min K100D. Jag är nöjd saknar att man inte kan vrida blixthuvudet annars är jag jätte nöjd.
Mvh,
Patrik

#2, trist att du kan vrida på din blixt, jag tycker det är bra i många lägen.
Hälsningar
Robert

Ja, man kan vinkla den men inte vrida…
Mvh,
Patrik
Ganska bra att kunna vrida blixthuvudet, har man mycket nytta av när man fotar vertikalt (kameran alltså
).
Har själv inte testat någon pentax-blixt men har väl läst lite om dem då jag funderar lite smått på en K10D. Fördelen med Pentax blixtar jämfört med t.ex. canon är att du kan använda den billigare blixten (360FGZ) som Master om du vill ansluta flera blixtar trådlöst som slavar. Detta är skönt så man slipper köpa den dyraste blixten för detta ändamål (i pentax fall 540FGZ 4300:-).
En ytterligare fördel med detta är att man (i alla fall jag…) ofta vill ha slavblixten som huvudljus och blixten på kameran (mastern) som upplättningsblixt. Om man har en begränsad budget (som de flesta av oss ju har) så har man kanske inte råd med två toppmodell-blixtar utan kanske satsar på en dyrare och en billigare och då är det en fördel om man kan använda den starkare av dem på annan plats än kameran, man kanske vill slå den genom ett paraply eller nånting, och den svagare för att styra och ge upplättning. Man måste ju tyvärr göra tvärtom med Canon och Nikon (om du inte har en nikon d80 eller d200 förstås, där kan du ha den inbyggda som master).
Pentax blixtar brukar ha högt ledtal, alltså starka, vet inte var 360FGZ ligger men räcker nog ganska långt.
Har hört ganska bra omdöme om blixten i fråga, bortsett då från det där med vinklingen, något som jag skulle känna mig begränsad av, men det är ju en del slantar att lägga till om man vill ha 540FGZ. Kan ju tänkas att Sigma m.fl. har blixtar som passar, vet inte hur bra de funkar dock. Men kanske värt att kolla upp.
Du kan också kolla Sigma EF-500 DG. Det är många Pentax ägare som använder den. Tyvär tror jag inte du kan vrida huvudet i två plan.
Eddie