Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 653 ggr
jessi_twini
0

Hjälp ang Närbilds Filter! Close-up

Jag har sånt där Close-up set. + 1.2.4.

Jag vet inte riktigt hur jag ska använda dom. Jag tycker det blir finare bilder utan dom. Jag frågade honom där jag köpte det och han sa att man kan fota närmare föremålet. Men jag tycker inte alls att jag kommer närmare…

Men hur ska man använda dom? Det kanske är så att jag gör något fel..

Inkanyezi
0

Vad är det för kamera du har, och vilket objektiv, och vad har objektivet för närgräns?

jessi_twini
0

Har en Canon EOS 1000D.

Objektiv.. 18-55mm (om du menar det)

Närgräns? 58mm typ x)

Jag kan inte så mycket om just det dära men hoppas jag skrev det du ville veta Glad

Inkanyezi
0

Nej, närgräns är något helt annat, det är kortaste håll man kan fotografera utan makroläge (med längsta brännvidden t.ex.) utan att sätta på linsen. Jag misstänker att det är 50 cm eller kortare avstånd, och då har du inte någon användning för +1.

Om du sätter på +3 (2+1), så kommer kameran att kunna ställa in från knappt 35 cm från linsen till ungefär 20 cm från linsen. Med +2 blir längsta avståndet man kan ta på ungefär en halv meter från linsen och med skärpeinställningen på objektivet kommer man ner till ungefär halva det avståndet. Med +4 blir avståndet från 25 cm ner till omkring 17 cm från linsen.

Och om du försöker ta på längre håll än vad som svarar mot dioptritalet när linsen är på, så kan du inte få skarpt alls. Linsen gör inte att någonting kommer närmre, den gör att man kan ställa skarpt på saker som är närmre kameran.

jessi_twini
0

Aha okej.. Så om jag vill fota något på nära håll så ska jag få bra skärpa eller?

Jag fotade nämligen en liten spindel här om dagen och jag försökte fota den på nära håll men det gick verkligen inte! Jag försökte och försökte… Det blev lixom bara suddigt..

Inkanyezi
0

Ska försöka ta det en gång till.

Linserna har en viss brännvidd som svarar mot dioptritalet.

• +1 betyder att linsen ger skärpa på en meter, och det går att få skärpa på något närmre håll med hjälp av kamerans avståndsinställning.

• +2 har en brännvid på ½m och då får man skärpa på en halv meter, och kamerans avståndsinställning kan ställa skärpan lite närmre.

• +4 har en brännvidd på ¼ m, alltså 25 cm, och kamerans avståndsinställning klarar att få skärpa pyttelite närmre.

• Linserna kan sättas på varann, så om man sätter ihop +2 och +4 så får man +6 dioptrier, vilket är 1/6 m, så att man får skärpa på ett avstånd av knappt 17 cm från linsen. Kamerans avståndsinställning klarar fortvarande att finställa skärpan, men inte längre än till kanske knappt femton centimeter från linsen.

• Om du sätter två eller tre linser på varandra så vinjetterar det om du använder vidvinkelläge.

Om du försöker ta på närmre håll än vad som svarar mot linsens dioptrital, så går det inte att få skarpt. Linserna funkar inte för att ta extrema närbilder på små insekter.

Enklaste sättet att få rätt avstånd är att ha märken på kameraremmen som svarar mot avståndet som är lagom för linsen, och så sträcker man remmen framåt och placerar kameran på rätt avstånd och tittar i sökaren och ställer in utsnittet med zoomen.