Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 917 ggr
pernillaa
0

Förbannat dåligt system va?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag deltar i en fototävling som Svenska spel håller i. och systemet dom använder håller på att reta gallfeber på mig totalt. Jag är såååå förbannad och har kontaktat dom flera gånger och sagt att dom måste göra någonting åt det där för att jag tycker att det är en så fruktansvärt orättvis tävling när dom gör på det sättet. Jag bifogar en Pint screen så får ni se vad jag menar.

Det är alltså totalt snart 2600 st bilder i tävlingen. Var och en får lägga en röst var/bild utan någon användare, det registreras på IP-numret skulle jag tro. Så tittarna röstar och i slutet av tävlingen kommer alltså de 10 i topp, och lägg märke att siffran är 10, att hamna hos en jury där de bestämmer en vinnare som då vinner en kamera värd 20 000 :-.

Som jag sa så är det de som ligger 10 i topp. Alla bidrag ligger i en enda hög, vilket blir e djungel för folk som ska rösta. Alla bidrag ligger i den där högen, förrutom dom 3 i topp! varför just de 3 i topp. Som det är nu är det en hunddjävel som ligger etta. Ursäkta språket men jag kan inte för något i världen förstå det fantastiska med denna bild och på vilket sätt den är somrig förrutom det ynkliga trädet i bakgrunden.

Först och främst, om nu de i topp ska visas så borde väl de 10 i topp visas överst och inte de 3 i topp då de andra av de 10 inte är mindre viktiga än de första 3? Och för det andra, varför ska dom få någon sorts förtur i röstningen? De syns alltid överst och gissa vilka bilder folk väljer att rösta på när de inser hur mycket bilder det blir att gå igenom annars? Jo de som är i toppen för att "alla andra" har ju gjort det.

Troligtvis har den här nedrans hunden varit en av de…ja kanske 30 första bidragen, ägaren till bilden har haft många vänner som har röstat, vilket gjort att den hamnat i toppen direkt, det har fyllts på med bidrag och sen har folk bara följt strömmen.

Jag tycker inte att det är en värdig vinnare och jag tycker det är sjukt orättvist att de ska ha en egen "hylla". Det är favorisering. Ska inte alla tävla under lika villkor?

Eller vad tycker ni? Att jag överreagerar det vet jag för jag har inget liv men ligger det nånting i det jag tycker?

Ha en bra dag! // Pernilla

Sofiae
0

Jag håller med dej. Hundbilden var det ju inget speciellt med, men hur många orkar bläddra igenom alla de andra bilderna.

Jag har röstat på dina tre första men det hjälper knappast. Verkligen fina bilder. Den tredje var min favorit.

Säger lycka till i alla fall!

pernillaa
0

Tack! Åh vad jag är glad att någon håller med mig - trots att jag överreagerar en del!Tungan ute

Och tack så otroligt mycket för att du röstade!

Zvintos
0

Håller verkligen med dig!
Gillar inte upplägget.

Hamzter95
0

håller med att systemet är konstigt men hundbilden kan mycket väl vara en sommarbild eller alltså det där kan tolkas lite olika =) Men det som är dåligt är systemet

pernillaa
0

Kan ingen fler klaga på det? Jag får aldrig något svar på det utan det ska ju vidarebefordras till huvudansvarig och sen händer inget.

Bleenda
0

#0 Jag håller verkligen med dej, faktiskt.

Många bluffar till sej poäng genom att gå till kompisar  som röstar. Och gå ut på olika sajter och fiska röster. Och det blir helt fel. Jag har sett det här tidigare också.

pernillaa
0

Jag fiskar ju också röster! Vad som blir fel är när man hamnar på en prispall innan man ens har vunnit.

Hamzter95
0

Det är inte så fel att "fiska röster" Bara man inte typ mutar de att rösta så mycket poäng man kan rösta..

Pose-idon
0

Nu är hundbilden 2:a iaf sist jag kollade.

//Elin

pernillaa
0

Jo den som ligger 1:a nu är ju värdig vinnare tycker jag! Nu känns det bättre! *puh*

Deklol
0

haha :P Såg att dom hade ett sånt system, därför deltog inte jag :) känns totalt meningslöst :D

Appletree
0

Nej, inte särskilt kyftigt.
Jag orkade inte ställa upp, haha.

dijete
0

Älskar dina bilder :) Så du fick röst. Nu ligger du först :)

pernillaa
0

#14: Haha. Du har superröster du alltså! Vilken tur att just du röstade på mig då! Tungan ute

Nä men tack!

Fattar inte hur dom kunde tycka att det var ett bra system!

BrightGloria
0

Jag har också varit inne där och det är så fruktansvärt dåligt då usch. När priset är en Nikon D90 borde väl ändå systemet vara bättre? För att vinna denna tävligen ska man lägga in sin bild så fort tävlingen börjar och sedan göra reklam för den precis överallt. Bäst är det om man har 100000 vänner på facebook som kan rösta också.

Inte för att vara dum, men jag hatar vavva bilden!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

pernillaa
0

Ja visst kan man göra missar. I min första tävling inne på Spökbilder gjorde jag en hel del missar men då klargorde jag att jag var ny på det där och ordnade direkt till mina missar och priset var ett kvartals PLUS-medlemsskap här på iFokus, alltså 50 kr.

Men när det är 20 000 som står på spel så tycker jag inte att det är okej att göra sådär. Visst kan man väl visa upp dom där i toppen men för att rösta på dom får man banne mig leta rätt på dom bland de andra inläggen.

Nej jag brukar inte gnälla och reta upp mig på sånt här men som sagt, priset.

Pose-idon
0

Jag har fixat så 2 kompisar röstat :) Ska även rösta på våra andra datorer när jag kommer till min pappa så ska jag be mamma och pappa att rösta med. (Den du har flest röster på)

//Elin

pernillaa
0

http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823&image_id=1654Glad

Pose-idon: Du har uppenbarligen läst mitt enormt skräckinjagande hot på Spökbilder iFokus: Ni gör ju som ni vill, bara ni gör som jag säger. Ni behöver alltså inte men ni måste! Flört

Nä men tack för det. Dock är det IP-numret som registreras, inte personerna i sig.

Den bilden som jag har länkat till här ovan är den som har flest röster! Så rösta på den isf! =)

Kram

Pose-idon
0

#19 Du är värd att vinna :)

//Elin

Kanin-Fiia
0

Håller med dig Pernilla! Som kompensation har jag röstat på alla dina bilder! :)

Denna kommentar har tagits bort.
pernillaa
0

Tack ska ni ha båda två. Det var väldigt snällt av er! Himmel vad rörd jag blev! =)

Pose-idon
0

Nu har jag fixat så att du iaf fått 5 röster + ska rösta från den här datan med. :)

//Elin

lallemum
0

Nu har jag gått igenom alla ca 3500 bilder. Ja, jag har tråkigt Flört

Systemet är under all kritik. Om nu de tre bilderna i topp ska visas, så ok, fast helst alla 10 förstås… Men gör de inte röstningsbara där, utan låt var och en leta fram sin favorit och rösta. Det måste resterande människor också göra. Jag kan säga, att bilden på fjärde plats har något på 400 röster, och efterföljande har några på 200, hon är fotograf och har en av de mest följda bloggarna på nätet i Sverige. Så här tävlar alltså alla verkligen mot alla, utom de ynka tre som ligger först då, som ingen lär ha en susning mot… Det finns mycket jag är kritisk mot.

pernillaa
0

Tack för den ingående beskrivningen! Nä jag tror jag blir skvatt galen över det här.

För er som känner er manade att skriva och klaga över det där så att de kan åtgärda det någon gång innan tävlingens slut, förhoppningsvis, så har ni mailadressen här nedan. Maila under de normala arbetstiderna under veckan. Det där ska tydligen vidarebefordas till "ansvarig person".

kundservice@svenskaspel.se

BrightGloria
0

Jag ser nu att denna tävlingen är under "turspel" fliken så jag antar att det är den med mest tur som vinner. Obestämd

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[mingdie]
0

Pernilla. Jag tror inte att du får dom att ändra på någonting. Ta nu inte det här på fel sätt men sett ur företagets ögon så är det här inte en riktig fototävling. Själva fototävlingen är ett sätt att få så många människor som möjligt att gå in på deras websida.

Så genom att få in så många bidrag som möjligt och att låta antalet röster bestämma vilka foton som kommer med i finalen så har man skapat ett sätt att få så många personer som möjligt att besöka deras sida. Det är vad det hela går ut på.

Som du själv säger så kommer en sådan här tävling aldrig att bli rättvis eftersom folk röstar på kompisar och familj även om fotot är helt misslyckat. Du fiskar ju själv efter röster. Jag tittade lite på bidragen och det finns ett antal mycket bra foton som inte har fått en enda röst.

Så titta inte på tävlingen som en fototävling utan som en "hur skall jag få så många besök på min website som möjligt" tävling. Företaget är inte ute efter att ha en rättvis fototävling.

Deklol
0

#28 och företaget ägs av staten :D <3