Min fossil samling.
Har ar den typen av fossiler, som jag lange trodde var klor, tander eller korall. Nu vet jag att dom var omgivna av ett skal, som kunde bli ca 5 cm tjockt och och drygt 20 cm hogt. Iaf har jag en komplett fossil i min hylla i mitten t.h. Det fotot far bli en annan dag, for nu slar jag igen laptoppen for idag.
Jag har namligen varit mycket sjuk ett par dar, vilket inte ar vanligt och jag ar inte riktigt fit for fight yet.

Det var intressanta saker du visade upp här. Jag funderade vilken bakgrund som skulle har gjort sig bäst för stenarna, jag tror att blått eller svart skulle ha passat.
Hälsningar
Robert

Bosse, det måste vara en rätt udda hobby du har.
Hälsningar
Robert
I helgen som gick, sa drabbades jag av en flunsa, som oftast upptrader nar vadret forandras snabbt. Jag hade valdigt hog feber ett par dar. Jag vet att jag laste i manualen om AE, som egentligen ar avsedd for portratt och koncentrerar fokus till endast 1 niva (kan andras). Jag tyckte att det skulle bli bra for att fota mina fossiler. Sa jag har fotat. Har kommer resultatet.
Denhar fossilen hor ihop med #10. Det ar skalet, som jag aldrig tidigare hittat. Det skulle kunna bli en fin ljusstake, eller…..
Enl. en website dar jag ar medlem ar denna typ av fossil ca 230 milj. ar och den aldsta fossil man hittat i USA (Manhattan).
Jag har ett antal liknade stenar i svarmors tradgard och 2 stora block nere pa stranden, som jag inte lyckats transportera dit. Dom flesta i min omgivning delar inte mitt intresse for fossiler - endast om man kan salja dom till turister.

Den i #18 ser ut som en nöt men är väl en mussla ,som robban säger en rätt udda hobby men att ha en hobby är viktigt även om den är udda den håller en igång sen tror jag att samla fossiler inte är så hemskt udda i världen men kanske i skandinavien då vi inte har så mkt fossiler men vi har ju dom som samlar bärnstenar oxå en slags fossil.
Själv har jag inga udda hobby jag har bara bara karpar i källaren
mvh/bjorsa

När jag såg en utav dina bilder så kom jag på att det skulle bli väldigt effektfullt om du la fosilerna på ett glas. Belös glaset sedan underifrån och kanske ha någon belysning uppifrån alternativt en reflektor.
Hälsningar
Robert
Bjorsa, det finns fossiler pa Gotland, men polycyn i Sverige ar att se men inte rora. Eftersom jag ar en samlare, sa har jag svart att inte rora. Och att bara vandra runt i oknen utan mal passar inte mej. Jag har golfat, men lamnat det stadiet i utvecklingen. Jag har akt sanddyner och det kan vara kul ibland, men inte jamt. Jag kan ligga vid poolen eller delta i det sociala livet, men …. Det finns tyvarr inget storre urval av hobbies har. Huvudsaken ar att man fyller livet med nanting, som inte ger en kansla av tomhet.
Vi saljer barnsten fran Baltikum i shopen, men barnsten ar valdigt latt att fejka.
Robban, IKEA finns har, sa ett besok dar kanske kunde losa dom praktiska detaljerna med glasbord och belysning. Ideen verkar jattebra.
Nere i Empty Quarter finns det gott om flintvapen. Detta ar spetsar som George ramat in at mej. Men inte ens jag aker till EQ ensam, sa det lar droja innan jag hittar fler.
bosse
Fran Libanon, men inte min samling. Detta ar en raritet och far inte foras ut ur landet, men allt gar naturligtvis att losas om man har kontanter och tillracklig mangd.
Den storsta fossilen dom lyckats hitta ar en haj, som ar 3,6 m.
Faktum ar att jag hittade min fru bland dom har fossilerna, fast i en annan shop. Dom har 6 stycken. Som hittelon ingick att jag fick tillstand att soka riktigt gamla fossiler bland dom stenar dom slanger. Och jag har hittat ett antal.

Faktum ar att jag hittade min fru bland dom har fossilerna, fast i en annan shop. Dom har 6 stycken. Som hittelon ingick att jag fick tillstand att soka riktigt gamla fossiler bland dom stenar dom slanger.
#25 Bosse, jag har tidigare sett bilder på din fru och hon ser mycket yngre ut för sin ålder. Jag själv "hittade" min fru på finlandsfärjan, men någon hittelön har jag ännu inte fått.
Hälsningar
Robert

#26 är inte hon och dina barn ”hittelön” nog
Otur Robban!!!!!!!!
Du skulle ha letat bland fossiler och antikviteter. Det ar da man kan fa hittelon, fast du ar val ganska nojd med flickorna hon har "levererat". Jag menar isf hittelon.
Kiara, jag har varit ivag pa lunch och jag skrev inlagget innan jag akte, sa jag sag inte ditt inlagg. Jag blir val tvungen att andra fossilsokandet till "bonus". Ar det OK?
Har ett foto pa ett skal och en fisk.
Har en typ av fossil jag hittat pa stranden i Amchit. Vi har dom i shopen och oftast ger vi bort dom som "bonus" till turister, nar dom koper nanting. Dom finns pa en yta av ca 100m2 och ar lika svara att upptacka som hostkantarell. Dom vaktas av massor av mygg av nan anledning. Aven om det blaser sa finns det mygg dar.
Dags att uppdatera denna strang.
Naturligtvis var grabbarna med och letade fossiler ibland. Som ni ser sa ar hela "hillen" full med fossiler. Nackdelen var, att under dom storre stenarna kunde det finnas skorpioner och barn under 5 ar dor oftast av ett skorpionsting. Dessutom ville dom garna kasta stenar ner for escarpment, som ibland kunde vara ett antal 100-tals meter hogt. Ibland fodrades det nerver av stal. Speciellt Mathias ville garna titta ut over kanten, oftast mud rock.

#30, ren och enkel bild, precis som det ska vara. Härligt jobbat!
Robert
Tack for den passningen Robban!
Jag har 2 foton kvar att lagga ut. Har kommer det forsta. Till vanster ar det vaxtfossil, sen 2 fiskfossiler fran Libanon och en snacka som jag hittat har i Riyadh tidigare. Fossilerna har daterats med C14 metoden och ar ca 100 miljoner ar. I mitten ar min dyrgrip -petrified wood - har har den uppnatt halvadelsten stadium och man kan gora jattefina smycken av den. Den kommer fran Empty Quarter har i KSA.
bosse
Sa har vi kommit till sista fotot och det av mina egna fynd, som jag varderar hogst - rockan med bade den positiva och den negativa sidan bevarade. Det hander inte sa ofta.
Jag har ocksa en ide om varfor jag vill lagga ut manga bilder har pa siten. Jag har samma problem nar jag vandrar runt och soker fossiler i oknen. Jag har bestamt mej for att enbart ta dom perfekta, men jag har mycket svart att slanga dom nastan perfekta. Sa jag behaller aven dom. Slutsatsen maste bli att det ar psykologiskt betingat och inte sa mycket gora at, utan hjalp av en hjarnskrynklare. Ratta mej om jag har fel!
bosse

Tjusiga fosiler du har i #33 bosse. Har ni plats för er själva när du har dragit in så mycket stenar hem?
Robert