Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1355 ggr
Jennie104
0

Systemkamera

Hej!

Jag är nu på jakt efter en ny kamera. Men. Vilken är den perfekta för mig? Den ska tillåta  fotografen att ta avancerade bilder, Ligga bra i handen och inte vara alldeles för komplicerad. Jag har fotat i 3-4 år och med system i 2 år ung.

Jag är redo att ge ett pris från 0- 7000 kr för den.

Några tips?

MVH
Jennie

[mingdie]
0

Den första frågan blir vilken systemkamera som du har fotat med och varför du inte är nöjd.

Andra frågan är vad du menar med avancerade bilder.

Appletree
0

För 7000 får du nog inte en särskilt bra kamera.. Om du inte köper begagnat.

Visst, en Nikon D70 skulle du nog få, men du säger ju att du fotograferat mycket med system innan och då kanske du vill ha en lite bättre kamera..?

Inkanyezi
0

Nja, det är nog en missuppfattning att "bra kamera" skulle vara liktydigt med högt pris. Det finns flera kameror under 7000 som är mycket bra, och som helt säkert räcker till. När man kan kameran så ger de lika bra bilder som de som är dyrare, skillnaderna ligger inte i bildkvalité, så länge som vi håller oss till ungefär samma format på sensorn. Alla kameror som hamnar i prisintervallet upp till närmare 20000 har i stort sett samma sensorstorlek och ger därmed samma resultat. Det skiljer på finesser, hur man hanterar kameran och på vilka utbud av objektiv som finns.

Alla tillverkare har kameror i det här prisspannet, Nikon, Canon, Olympus, Sony och Pentax. Alla har sina fördelar och nackdelar, men alla är alldeles utmärkta apparater för att ta bilder med. Några kameror är till exempel vädertätade, så att de tål en regnskur. Andra kameror kanske har större utbud av objektiv. En del av dem är lite större än de andra, andra något mindre, och det kan vara saker som man fäster avseende vid.

Men om man i första hand ser till priset, och inte kan tänka sig att gå upp en bra bit över tjugotusen kronor, så kan man inom den föreslagna budgeten få en bra kamera som uppfyller rimliga krav på bildkvalité och hantering.

Appletree
0

#3 Jo, men om hon redan har fotat med digital system i två år och vill byta upp sig så tror jag inte att det är så lätt att hitta under 7000 kronor, men jag vet ju inte.

Inkanyezi
0

#4 Appletree, jag misstänker att du inte är helt klar över att när det gäller själva bildkvalitén, så är de billiga lika bra som de dyra inom spannet upp till ungefär tjugofemtusen kronor. Det är sedan det börjar hända grejer, men det är ytterst få av oss som känner att vi behöver en fullformatskamera.

Det finns så klart lite proffsigare modeller, men så länge sensorn är APS-storlek eller däromkring, så sätter det gränsen för vad kameran klarar. Andra saker som kan ha betydelse är så klart om kameran har möjlighet att använda skärmen som sökare, eller om man kan filma rörliga bilder, eller för någon kan det vara väsentligt att ha ett LCD-fönster ovanpå kameran som visar hur den är inställd. Sen skiljer det på antalet knappar och hur lätt man kan ställa in såna saker som finns att ställa in på en digitalkamera, som ISO, Vitbalans, kompensation och mätmetoder för ljusmätning och för avståndsmätning. Sedan kan de lite dyrare kamerorna ofta ta fler bilder i rask följd än de billigare.

Men det som är viktigast, bildkvalitén, det skiljer inte ett dugg mellan de dyraste och de billigaste systemkamerorna mellan cirka 4000 och 20000. Och om jag skulle råda en tolvåring som enligt egen uppgift har plåtat i ett par år med systemkamera, så skulle jag inte föreslå någonting dyrare än vad hon själv tänker sig. Det finns gott om kameramodeller under 7000 kronor som är alldeles fantastiskt bra. Men när man går ut på ett sånt här forum och frågar, med en budget, då tror jag att det är dumt att föreslå någonting som ligger utanför budgeten i första hand, i synnerhet som det troligen inte kan ge bättre bilder.

Själv vill jag gärna ha en Phase One, ett märke som de flesta inte ens känner till, men som är en av de absolut bästa systemkamerorna. Men jag har inte en kvarts miljon att lägga ut på kameran, så jag avstår. Jag tror att man kan resonera likadant med den som har en budget på 7000. Det finns kameror som är bra som kostar mindre än så, det kan till och med räcka till ett extra objektiv eller ett bra stativ utan att spräcka budgeten. Och den tar lika bra bilder som en som kostar tiotusen.

Inkanyezi
0

#0 Jennie104, jag har i alla fall ett tips, men det är inte mycket bättre än andra tips du kan få här. Jag tänker på Pentax K 100D.

Pentax K100D har ett par saker som skiljer den från de andra. Antiskak ligger i kamerahuset, genom att sensorn rör sig. Samma motor som till antiskak ruskar också bort damm från sensorn. Så har den ett fönster på ovansidan som visar vilka inställningar man har, det kan vara värdefullt. Jag har sett den för omkring 4000. Sensorn är 6 megapixel, samma som Nikon D40, och det räcker för bilder upp till A3-format utan märkbar förlust av detaljer. Skillnaden mellan 6 och 10 megapixel eller 24 för den delen är inte stor, så låt inte antalet pixlar avgöra, det är storleken på sensorn som är avgörande. Om du är ute efter bättre bildkvalité är det inte megapixlar du ska titta efter först, utan sensorns storlek. Alla kameror med den här sensorstorleken ger ungefär samma resultat.

Och som sagt, det finns andra märken, som Olympus, Nikon, Canon eller Sony som har modeller i samma prissegment, och du kan få råd med lite fler godsaker om du har en budget på 7000. Då kan du också skaffa minneskort och stativ eller kanske ett objektiv till.