Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 936 ggr
Wiker
0

Nikon D40

Vad är bra och dåligt med den?
Vilka objektiv är dom "bästa" att välja till?

Wiker
0

Den ska mest användas till Porträttfoto & Naturfoto.

Eostra
0

D40 är en ganska enkel och liten kamera, mycket bra nybörjarsystem. Om man faktiskt tänkt satsa på foto och redan kan ganska mycket tror jag man växer ur den ganska snabbt, men den är helt klart prisvärd.

Ett minus är att den inte har inbyggd Autofokus, vilket gör att objektiven "måste" ha det (om man inte vill fokusera manuellt, vilket kan vara lite jobbigt särskilt då man fotar rörliga motiv). Objektiven med autofokus är mycket dyrare och utbudet är mindre. En kamera med inbyggd autofokus är t.ex Nikon D80.

Men å andra sidan är det sist och slutligen inte så väldigt stor skillnad vilken kamera man har, objektivet gör halva bilden. Visst, man kan ju inte säga att D40 och t.ex D300 ger lika bra bilder med samma objektiv.

Vill du fota natur kanske ett telezoomobjektiv med en brännvidd på t.ex 70-300 kan vara bra, eller ett macroobjektiv till närbilder. Till porträtt tror jag t.ex Nikkor AF-S 50/1.4 G är ganska bra.

Ett litet tips, det lönar sig alltid att läsa manualen när man fått kameran, ställa frågor här inne och googla lite, man kan lära sig väldigt mycket nytt. Lycka till! :)

MartinO
0

D40 är nog inte rätt kamera för dig om du vill utvecklas.

Jag vill rekommendera en begagnad D80, då den har inbyggd autofokusmotor. Det gör att du kan använda det billiga 50mm f/1,8 till porträtt. Dessutom har D80 commanderläge för Nikons fina trådlösa blixtsystem, något du kommer att uppskatta om du utvecklas inom porträttfoto.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Wiker
0

Vet någon vart man kan få en ny D40 till överkomligt pris?
Har tittat på Prisjakt, men den borde finnas i fysisk butik?
Hörde att MediaMarkt körde nån drive för ett antal veckor sedan, finns det några kvar måntro?
Helst i Stockholm!

Eostra
0

#4 Elgiganten kanske..? Där köpte jag min iaf. :)

Wiker
0

#5 När köpte du den?

Eostra
0

#6 På dagen ett år sen nu. ^^