Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 709 ggr
ThomasH
0

Nikon

Kan en liten digital amatör som jag få fråga hur det fungerar med de nya digitala systemkamerorna? jag har fotat en hel del i mitt liv, på den tiden då jag stod i ett mörkrum och lekte med bilder, Har två Nikon systemkameror med ett stort sortiment av objektiv. Om jag ny köper en ny Nikon digital systemkamera kan jag använda alla min gamla objektiv?

Robert
0

ThomasH, du ska kunna använda alla dina objektiv till digitala systemkameror. Om du inte köper en fullformatskamera så får du räkna med att brännvidden ökar med c:a 1,5 ggr.

Vad jag känner till så kan det bli problem med blixtar och TTL-funktionen.

Har du tänkt dig en D200?

Hälsningar

Robert

ThomasH
0

Vet inte, har inte hunnit kolla runt så mycket. Är D200 bra? Vad skulle du rekommendera?

mvh/Thomas

johan
0

Jag har en Nikon D70 och vad jag hört så ska gamla Nikon-objektiv fungera bra. Bäst tror jag de objektiv med egen processor fungerar, men även mer manuella ska passa.

Innan D70 hade jag en Canon EOS5, som får räknas som en riktigt bra amatörkamera och den hade ingenting som jag direkt saknar på min D70.

D70 ligger rätt bra i pris nu också, men den har ju några år på nacken så tekniken är väl inte den allra mest moderna.

Mvh // Johan

Robert
0

Om du har en massa Nikkor så ska du satsa på en Nikonkamera. D200 är en uppgradering av D100 och ligger i semiproklassen. Vad jag kan se snäppet bättre än Canons D20. Tycker du att det springer iväg med pengar så rekommenderar jag D70s. Bra kamera.

Om du ska fota hästar och trav så ska du nog tänka på att ha en snabb kamera. Satsa också på ett snabbt minneskort UltraII eller liknande.

Hälsningar

Robert

johan
0

När släpptes D200? Jag har inte läst så mycket om den. Kanske för att jag inte riktigt är i köparsvängen just nu.. Är den i prisklassen 15000+?

Jag har ett Ultra-II och ett Extreme-III till min kamera. Den tar ett par bilder per sekund och hittills har jag aldrig fått slut på bufferminne när den ska spara ned bilderna. I synnerhet inte om man skippar RAW.

Mvh // Johan

ThomasH
0

Vad pratar vi ungefär för prisklasser för en D200 och för en D70s?

johan
0

För D70 inkl 28-70 zoom tror jag du får betala strax under 8000 kr + moms nu. Det har kommit en uppgradering som heter D70s med lite större skärm och andra uppdateringar. Mjukvaruuppgraderingarna kan man ladda ned som nytt firmware till en vanlig D70.

>> CyberPhoto

Mvh // Johan

Robert
0

1.700 eurosar för du betala för en D200 i tyskland. Det är bara för huset.

D200 kan man få snart, den är bara några veckor gammal.

Johan, glöm andra inställningar än RAW - du ska framkalla dina bilder digitalt! Din kamera tål det och du kommer att har bra mycket roligare när du greppar det tekniska.

Hälsningar och välkomna till det digitala mörkrummet.

Robert