Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 606 ggr
SilverTail
0

Fick ett ryck idag med kameran..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lite av resultatet..

kommentera gärna…

-----> en närbild på en julstjärna…

SilverTail
0

--> en grön växt..

SilverTail
0

en "palm"

SilverTail
0

grön växt uppifrån

SilverTail
0

julstjärna igen..

SilverTail
0

Vita delvis vissna blommor..

SilverTail
0

popcorn någon?? ta ett smakprov..Flört

SilverTail
0

oj det blev fel på en där.. två av samma… men här kommer den rätta

Vita delvis vissna blommor.. ---->

SilverTail
0

ingen som har någon kommentar??Fundersam

johan
0

Här är några synpunkter från mig som du kan ha i åtanke:

• När du fotograferar med blixt är det bra att försöka ha objektet en bit från bakgrunden så du slipper slagskuggorna från blixtljuset.
  • Jag skulle definitivt stängt av datumstämplingen på bilden. Datumet sparas ändå med i filinformationen. Det där oranga datumet skulle kunna förstöra den bästa av bilder.
  • Försök plocka ut någon detalj i bilden som du fokuserar på. Det var någon annan här på sajten som tagit jättefina bilder på orkidéer som beskriver ganska väl vad jag tänker på.
  • Träna träna träna.. Det bästa med digitalkameran är att man kan ta hur mycket bilder som helst och det är väldigt lärorikt. Jag vet inte hur många tusen bilder jag försökt ta på blommor, men ändå kan jag inte få till det lika snyggt som vissa visat prov på här på sajten.

Hoppas det är lite hjälp på traven…

Lycka till med fotandet!

Mvh // Johan

Robert
0

SilverTail, det är roligt att du har kommit igång med ditt fotande och att du har hittat hit. Johan har gett dig några bra ord på vägen. Vi hjälper dig gärna i din utveckling, då vi många här på FotoiFokus är under utveckling och det är utvecklande att titta på andras bilder. Jag vet ingen som är ett proffs här på iFokus.

Ett råd jag vill ge dig på vägen är att du börjar med att ta en bild. Låt dig inspereras av andra bilder som du kanske har hittat i en tidning eller på internet. Försök och kopiera och ta en egen bild. Börja med en sträng här med att lägga ut EN bild. Fråga vad du vill att vi ska kommentera, berätta gärna vad du är nöjd med, och berätta lite hur du har kommit fram till bilden.

Jag hoppas att du kan ta till dig Johans om mina kommentarer och råd.

Hälsningar

Robert

johan
0

Håller helt med dig Robert. Jag har ofta sett en snygg bild och bestämt mig för att försöka ta en exakt likadan. Då får man mycket träning på att försöka hitta rätt ljus, rätt vinkel, rätt skärpedjup med mera. Det lär mig "se" en bild innan den är tagen och det lär mig också bli mer teknisk duktig och hantera min kamera.

Blommor, natur och stad är rätt trevligt att träna på, för då hänger det inte så mycket på att modellen är lika tillfixad som den där bilden i tidningen eller skyltfönstret hos proffsfotografen.

Håller också med om att lägga ut en bild och be om lite mer specifika synpunker. Det blir lätt lite överväldigande att försöka kommentera för många bilder på en gång.

Det sista måste jag själv bli bättre på också. Ibland är man ju så ivrig att få visa något som man själv är så nöjd med. :)

Mvh // Johan

SilverTail
0

ok tack då vet jag..Glad

johan
0

#12: Lägg gärna upp fler bilder när du varit på hugget med kameran igen!

Mvh // Johan