Kritik - min dotter spelar

Jag tycker det ser ut som en typisk familjealbumsbild, man fångar ett ögonblick, utan att tänka på nåt annat än just det. Val som komposition, skärpedjup, bakgrund lämnas därhän.
Att experimentera är bara bra. Och att leka med inställningar också, förutsatt att man kommer ihåg vad man gjorde så man kan upprepa resultat som blev bra.
Det är egentligen bara två saker som spelar roll när man tar ett foto, och det är bländaren och slutartiden.

Och om man ska tänka på kompositionen, så skulle jag föredra att hennes vänstra armbåge hamnade nere i högra hörnet, så att hennes huvud inte kom så mitt i, och så att man liksom ser riktningen av hennes blick i bilden. Det skulle också eliminera fönstret uppe i högra hörnet, som avviker i färgskala från resten av bilden. Som bilden är, kan man prova att beskära den i höger kant, vilket framhäver en diagonal från huvudet via hennes högra arm.
Blixten ger lite blåstick i bilden, men inte värre än att man kan lägga på lite gult i bildbehandlingen.
Och hur experimenterandet än gjordes, så är det ungefär den bild man kan förvänta sig om inställningen är på grönt. En vanlig blixtbild.
Nu vet jag inte vad du har fotograferat med, men en idé för fortsatt experimenterande är att stänga av blixten och använda lite högre ISO och prova olika bländare med slutarautomatik, alltså ställa på A (bländarval). Då kan man se hur skärpedjupet blir olika med olika bländare, som kan sudda bort bakgrunden eller låta den komma fram mer, och man får det naturliga ljuset som råder i rummet.
Man kan få lov att använda kompensation om ansiktet blir väldigt mörkt annars, men digitalkameran är ju väldigt snäll, eftersom man kan se resultatet direkt när man har knäppt bilden och direkt kan ta om.
För att ställa in rätt Vitbalans kan man kanske sikta på billyhyllan, som jag gissar är ganska neutralt vit. När man tar med blixt kan man inte mäta Vitbalans, då ställer kameran in den automatiskt, men min erfarenhet är att när man tar i naturligt ljus inne bör man anpassa vitbalansen, eftersom det ofta är färgat reflexljus som kommer in genom fönster eller reflekteras via väggar. Om din kamera har möjlighet att mäta Vitbalans så är det ofta bra att göra det när man tar inne utan blixt.
Tack för dom bra råden jag fick. Jag har en Olympus SP 570 UZ.
Så det är bättre att använda inställningen A med lite högre ISO inomhus eller allmänt. Om jag är utomhus med sol eller utomhus med moln skall A då användas då också?
Jag har tidigare tagit med AF och Auto blixt så jag är verkligen en nybörjare. Bakgrunder är kanske inte det första jag tänker på när jag koncenterar mig på själva huvudmålet.
Du nämnde om bokhyllan bakom. Är det den jag skall sikta in på först för att få fram en bättre balans på föremålet som är tänkt på?

Jag har ingen aning om hur man ställer vitbalansen på din kamera eller om den ens kan mäta vitbalansen. Det får du ta reda på själv genom att plocka med kameran och läsa bruksanvisningen. Men när du ställer vitbalansen i befintligt ljus (om det går med kameran) ska du sikta på någonting som är vitt eller neutralgrått. Om kameran har mätning av Vitbalans, så visar den också tydligt vad den mäter på. Det gäller att sikta in det området på någonting som 1) är vitt eller neutralgrått, 2) tar emot samma belysning som ditt huvudmotiv. Ljusmätningen däremot ska inte göras mot billyhyllan, utan mot ansiktet på flickan.
Och jag har inte sagt att du ska använda A, jag föreslår att du kan börja laborera med den för att se vad olika bländare ger för resultat, och för att ta inomhus utan blixt. Du bestämmer själv om det är den inställning du kommer att föredra när du ska ta bilder i sån här miljö, inomhus utan blixt. Självklart kan du prova att använda det var och när du vill, men det är ingenting som jag säger att man "ska" ha. Det är ett förslag för att du ska kunna lära dig vad olika bländare och slutartider och ISO-inställningar ger för resultat.
Själv skulle jag troligen ha ställt kameran på A, bländaren på omkring 5,6 eller möjligen 8 om ljuset räcker för att få en tid på åtminstone 1/30 sekund, och ISO på 400. Den faktor som jag först brukar ändra om ljuset inte räcker är bländaren, och om tiden ändå blir längre än 1/15 skulle jag höja ISO, men de tre sakerna är de man har att laborera med för att få den bild man vill ha. Det är inte så att en viss inställning är den som alltid gäller, utan den måste alltid anpassas till hur mycket ljus man har. Allt det där måste man lära sig, och det är ganska lönlöst att fråga om det på ett forum.
Utifrån en specifik situation, med en viss ljusmängd, kan man så klart föreslå exempelvis ökning av ISO, ökning av tiden, eller ökning/minskning av bländaren, men jag vet ju inte hur mycket ljus som kommer in genom det där fönstret, eller vilka andra ljuskällor som finns i rummet. Min erfarenhet säger mig att jag brukar hamna på ISO 400 omkring bländare 5,6 och 1/60 sekund i ett vanligt rum när det kommer in dagsljus, men det kan variera. Det beror alltså på hur mycket ljus som kommer in i rummet.
Och så hänger det ju lite på kameran som man har. På en del kameror med liten sensor, kan man tycka att det blir för mycket brus vid ISO 400, och då kan det vara bättre att ta med ISO 200 och låta tiden bli längre. Om kameran har antiskakfunktion kan det fungera bra, särskilt om man har stöd.
Men jag misstänker att allt det där är bara ord för dig. Du får helt enkelt pröva dig fram, men när du vill pröva "olika inställningar" som du säger, bör du börja med att isolera en av de tre olika sakerna som man kan ställa in. Sedan kan du prova med de andra, en i taget. När man har lärt sig hur alla fungerar, så kan man som jonglören hålla tre bollar i luften och bestämma var och en av de tre sakerna utifrån de egenskaper som man vet att de påverkar.
Jag tog mig friheten att mixtra lite med färgen. Nu sitter jag på min bärbara, och den har inte särskilt bra skärm för bilder, men jag minskade lite på det blåa och ökade lite rött, och då ser den i alla fall bättre ut på min skärm. Blixten gör bilden lite blåaktig, och det verkar också saknas lite rött. Men det är en smaksak hur man justerar färgbalansen, och man bör ha en kalibrerad skärm med katodstrålerör för att hamna rätt.
Jo jag tror jag börjar förstå. :D Tack!!