Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 574 ggr
Ritva
0

Syrener

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är nybörjare på att fotografera mer än på familjen och semesterbilder. Men försöker lära mig mer och hur jag ska hantera min kamera.

Så nu är jag nyfiken på vad ni tycker om den här bilden!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Metinia
0

Fina blommor och bilden är fint komponerad. Fina färger i bilden. Dock känns blommorna överexponerade och därmed lite utfrätta (för ljusa och bilden har "tappat" information där, det blir bara vitt). Ljuset på blommorna känns lite onaturligt i jämförelse med bakgrunden, jag gissar att bilden är tagen med blixt. Jag hade nog skippat blixten om jag var du och istället försökt ta vara på det naturliga ljuset i bilden, det tycker jag oftast blir finare. Är det för mörkt hade jag nog backat bakåt (och zoomat in) och knäppt av blixten/bilden och kanske fått mindre effekt utav blixten. Eller om du fotar manuellt och har möjlighet att kontrollera ljusstyrkan på blixten så hade jag gjort den svagare. Fin skärpa i bilden, gillar att det är kort skärpedjup, det är alltid härligt tycker jag.

Som sammanfattning; en fin bild, men det finns lite saker som du kan tänka på till nästa gång, så tror jag att du får en ännu finare bild. Lycka till med ditt fotande!

Och ett litet tips till nästa gång du lägger in en bild här på Ifokus: förminska den till lagom storlek (kanske runt 500-700 pixlar på längsta sidan) så blir det lättare för oss som ser bilden att riktigt se den. Man ser lättare skärpa på det sättet, nu upplevs större delen utav bilden som oskarp för att den är så stor.

Ritva
0

#1 Ok  tack för konstruktiv kritik!Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."