Vilket bildformat använder du?
För tillfället är jag lite besatt av RAW - digitala råformatet. Jag har en känsla av att det är kanske inte alla som använder det formatet eller kanske ens har möjlighet att använda RAW. För mig skulle det vara väldigt intressant och veta i vilket bildformat du fotar i och om du har möjlighet att fota i andra format.
Mina frågor till dig är:
- Vilket bildformat använder du när du tar bilder? (jpg, RAW, analogt, dv, VHS, vet ej)
- Har du möjlighet att fota i andra bildformat, som exempelvis RAW?
Det skulle vara väldigt trevligt om du kunde svara på ovanstående frågor. Släng gärna in en kommentar också. Tycker du att det är fortfarande obekvämt att skriva i ett forum så får du gärna slänga iväg ett meddelande till mig.
Du får gärna hoppa till nästa frågor.
----> Gå vidare till nästa fråga.
Jag vill på förhand tacka dig för din medverkan och förhoppningsvis kommer ditt bidrag leda till än mer intressanta inlägg och artiklar framöver.
Hälsningar
Robert
Jag brukar använda både RAW och Jpg. Tyvärr blir inte Jpg-bilden i högsta kvaliteten när man har på JPG+RAW. För det mesta vill jag använda JPG-filen och mer ha RAW-filen som en sista utväg om man behöver ändra Vitbalans eller exponering i efterhand.
Annars tycker jag att RAW är lite för jobbigt att hålla på med, men det beror nog mycket på att jag inte kan det så bra ännu.
Mvh // Johan

Jag kan bara använda jpeg, men alltid högsta Upplösning och högsta kvaliteten. Hade jag kunna använda RAW så hade jag gjort det ibland, inte alltid. Men kanske som johan använder RAW.
Min kamera - Casio EX-Z500 - tror jag bara kan ge jpg.

Har oxå bar jpg på min dimage z5 använder bästa Upplösning.
mvh/bjorsa

Jag jobbar bara i jpg. Min kamera förstår inte RAW