Dej med Nikon D80!
_Är själv en ägare på Nikon D80. Det enda jag kan se som negativt är storleken, den kan vara lite svår att bära med sig. Men ur skönt handtag, bra inställningar osv. En annan sak som jag ser som negativt är att när man redigerar bilden i kameran så blir det ofta brusig på data skärmen.
Sen skulle jag gärna vilja veta vad: Multipla Exponeringar är för någonting och vad den gör. Jag har nämligen någon inställning på kameran så jag kan ej använda denna. Någon som kan använda den som kan berätta vad för inställningar han/hon har?
Någon som kan hjälpa mig med detta?_
Bara för att jag är så nyfiken så tänkte jag att alla ni som har en Nikon D80 skulle få skriva ner allt negativt &Positivt som ni kommer på.
//Evve

Jag har en Nikon D80 också och jag är jättenöjd.
Jag redigerar aldrig mina bilder i kameran utan gör det i efterhand om det skulle behövas.
Jag kan faktiskt inte komma på något negativt om D80, den har allt jag önskar av en kamera för en nybörjare
Storleken ja… det störs jag heller inte av, utan tycker snarare att man får ett bra och stadigt grepp om den tack vare storleken och den känns väldigt robust.
Visst kan det bli jobbigt att släpa runt på den ibland, speciellt om det är mycket folk o trångt, men då brukar jag ta med mig digitalkameran istället
Är jättenöjd med min D80 som sagt
~Quila Roze~

#1 Tack för ditt inlägg =).
Mer D80´s Ägare här inne? =)

D80 är en bra kamera och det är den kamera jag rekommenderar till de med begränsad ekonomi som sneglar på D40(x) och D60. Anledningen är att D80 har bättre ergonomi, toppdisplay och inbyggd autofokusmotor.
Tyvärr är inte D80 i topp vad det gäller brus, så extern blixt och stativ är givna tillbehör.
Ang. storleken tycker jag D80 är alldelas för liten, åtminstone när man som jag är van vid D3 och D2x.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#3 Tack för ditt svar! Du vet inte vad: Multipla Exponeringar är för något?

Det är det samma som dubbelexponering. Ej att jämföra med gaffling.
Tänk dig en analog kamera med film. Tag en bild (mata ej fram filmen) tag en bild till.
Sajtvärd för Foto

#5 Okej. Tack för ditt svar =)
Ursäkta, men jag undrar hur mycket en Nikon D80 kostar … :) Är väldigt intresserad av att köpa en sådan.

Den har nog utgått. Det är D90 som gäller nu vad jag vet. ( som också har video i HD kvalitet )
Jag är oxå en Nikon D80 ägare, jag trivs väldigt bra med den förutom att den kan kännas jobbigt stor ibland. Annars tycker jag den är super bra. Den känns ju bäst i handen fast den är lite tung och jobbig. :)
Jag har haft min D80 i ett halvår, men har aldrig redigerat mina bilder i kameran.
Jag är annars väldigt nöjd. Det enda negativa är den stora mängden brus vid höga isotal. Jag köpte ett objektiv med bländare 2,8 och störs inte alls av det längre :)

#7 Den kostar olika beroende på vart du kollar =). Jag köpte min + lite tillbehör för 13.000kr.
#8 Men det är inte alla som tycker om att filma, då tycker jag det är mycket onödigt att köpa en D90.
#11 Ett objektiv med bländare 2,8 är väl ganska dyr? Hur mycket kostade din, vart köpte du den? Kanske posta med en länk 

Det finns olika objektiv med stor bländare. Det mest prisvärda är Nikon 50mm f/1,8 som man kan få för dryga tusenlapen.
Jag har testat D80 med mina proffsgluggar. 14-24 f/2.8 24-70 f/2,8 och 70-200 f/2,8. Här pratar vi glas för ca 20000 kr st.
Det är ingen normal optik för en D80-ägare, men jag är verkligen imponerad vad D80 kan prestera med dessa gluggar.
Kontentan är att den normale D80-ägaren har optik som inte gör kamerahuset rättvisa.
Sajtvärd för Foto

#13 Var kan man hitta det objektivet då? Det du nämner först.

50mm f/1,8 är så vanligt att du finner det hos de allra flesta fotohandlare och sådana ställen som Mediamarkt och expert.
Objektivet är så snorbilligt att det skall finnas i var Nikonägares kameraväska.
Som kuriosa kan jag berätta att objektivet är så raktecknande att jag använder det till repro. Det är också ett utmärkt porträttobjektiv på Dx-formatet. Med en mellaning fungerar det bra som macro, men med de billiga mellanringarna får man köraq allt manuellt.
Sajtvärd för Foto

#15 Okej.
ska jag ta macro bilder så kör jag nästan alltid manuellt.
#12 Jo, det är ett macro, Nikkor 60 mm f/2.8, kostade ca 5000 på Scandinavian Photo!

#17 Okej. Ska kolla runt lite iaf =)