D40 vs. D50
Vad är skillnaderna mellan Nikon D40 och föregångaren D50, förutom storleken och att D50 har AF-motor?
Vilken är "bäst" enligt er?
Ingen? :)
Puttar upp då.
*putt*

Det finns andra skillnader också, som att D50 har ett LCD-fönster på ovansidan med en del inställningar presenterade ständigt, vilket kan vara en fördel. D50 har också en knapp för vitbalansen, medan man får leta i menyerna på D40. Det finns också en fininställning av Vitbalans på D40, som D50 inte har. Jag tycker att den hör till avdelningen leksaker; jag har svårt att tänka mig att man verkligen skulle ha användning för en sådan kontroll.
Du kan förvänta dig att bildkvalitén är precis lika. Eftersom D40 var betydligt billigare, så bör en begagnad D50 i dagens läge kanske inte kosta mer än en ny D40.
Man kan ha olika preferenser för ergonomin, och jag skulle kanske föredra D50 framför D40 just för den enklare inställningen av Vitbalans och för att man inte behöver ha skärmen på baksidan igång för att göra inställningar. Skärmen kan vara störande när man tittar i sökaren, särskilt i svagt ljus, och så drar den ström, så att batteriet laddas ur fortare.
Autofokusen med eller utan motor i kamerahuset kan vara mer eller mindre viktig beroende på vad man har tänkt skaffa för optik; för mig är det oväsentligt. Storleken på kamerahuset är en skillnad som kan vara mer eller mindre viktig, jag tycker att båda är klumpiga, men D50 är större. Om man tycker att det är OK, så är D50 lite mer kamera i vissa avseenden. Det finns fler autofokuspunkter i D50, och det kan ha betydelse.
Så visst finns det skillnader. Jag har inte använt någon av dem praktiskt, och mina preferenser är kanske inte samma som dina. Jag tycker att det är viktigt att kunna komma åt vitbalansen lätt och att lätt kunna mäta Vitbalans. Det finns någon kamera som är lite bättre i det avseendet, men systemkameror är i regel ganska lika vad gäller krånglet när man ska ställa in egen Vitbalans. Det hänger ihop med att vitbalansen måste mätas på chipet och inte kan mätas genom sökaren.
Summeringen är, utöver de saker du nämnde, att D50 har vissa kontroller mer lättillgängliga än D40 och fler autofokuspunkter.

Ska du köpa en kamera mellan dessa två tycker jag du bör välja D50. Många säger att man lär sig D40 för fort och sen blir den tråkig då man inte hittar något nytt. D50 har lite mer saker som man kan lära sig. Vad vet jag inte. Hoppade själv direkt på en D80. Finns mycket att lära och det är roligt om man är intresserad.
putt