skit i kameran ??
ja har en canon eos 400D
och nu har jag märkt att det är smutsigt i den, inte på objektivet utan innuti den,
hur ska man ta bort det? kan man ta en sådan "glasögonservett" ? jag ska till afrika om någon vecka och vill därför inte lämna bort den.. hjälp mig!!
man ser inte smutset på bilderna utan bara i ögonmusslan
Jag har aldrig gjort något sådant här och har ingen erfarenhet. Men en microfiberduk tror jag skulle funka (en glasögonduk tror jag brukar vara microfiber, men är inte helt säker)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Pröva med att blåsa ur kameran med en blåsboll, inte ta till mikrofiberdukar eller liknande. Innan du kan få ett vettigt svar måste man veta var smutsen sitter och om den syns på bilderna (då måste du rengöra sensorn). Det viktiga är att du inte använder metoder som kameran inte tål för då får du åka till Afrika utan den kameran.
janne

Blåsbälg typ revaxör är det som gäller. Inte putsduk!!! Kjell&Co mfl har en stor bälg från Hama som är utmärkt.
Då du ser skiten i sökaren sitter det på spegeln eller mattskivan. Syns när du tar av objektivet. Blås inte med munnen!!!!!
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
okej, tack så mycket, varför kan man inte använda putsduk?
det sitter inte på objektivet,

Putsduk kan släppa från sig flock, som ställer till ännu mer problem inne i kamerahuset. Dessutom kan det finnas rester av monteringsfett som du gnider ut på ytorna.
Sajtvärd för Foto
Har du det enbart i sökaren skulle jag låtit det vara till efter resan.
ja, min kamerakompis sa att jag kunde försöka med en topps.. jag vet itne om jag ska prova mig på det? annars låter jag det va till efter resan : )

#8 Tänk inte tanken bara. Är det något som kan fördärva kameran är det Topz.
Sajtvärd för Foto
okej, tack så mkt :D vad har du för förslag?

#10 Läs inlägg #3
Sajtvärd för Foto
okej,:) men, jag tror nog att jag skiter i det o fixar med det efter resan, eftersom det inte sysn på bilderna.. så känns det som det kan spela roll för tillfället..

En blåsbälg är det viktigaste tillbehöret till den digitala systemkameran näst efter minneskortet.
Jag blåser mina kameror minst en gång i veckan. Det är så enkelt och besparar mig mycket kloningsarbete på bilderna.
Sajtvärd för Foto
hur mycket kostar en blåsbälg?
Jag brukar blåsa med munnen bara..
det kanske är helt fel, hehe
Det bästa är blåsa med en blåsbälg eller liknande, när man blåser med munnen kan det komma små salivdroppar inne i kameran.
Tänk också på att med trasa kan man lätt repa om det sitter små dammkorn.
(:

Denna blåsbälg använder jag.
Sajtvärd för Foto