upphovsrätt
Hej underar lite kring upphovsrätt kring bilder. Man äger ju den bild man tagit och vem som helst får ju egentligen inte använda den utan tillåtelse. Men om man tar en bild och använder grunder, kompositionen, ja stora drag av orginalbilden men gör om mycket och kanske lägger till lite, får man göra detta och använda bilden, tex ställa ut den utan tillåtelse och ändå följa Upphovsrättslagen?
Det är väl ännu mera förbjudet än att använda den orörd har jag för mig.
Har precis upptäckt attnågon har målat av en av mina bilder, men lagt till lite egna detaljer och nu har den på utställning. Känner personen och hade han frågat hade jag sagt ja, men känns lite taskigt nu och funderade lite över om det va tillåtet.
Inte för jag är seriös fotograf eller tar jätte bra bilder, men ändå.
vad tycker ni?

Också en målad bild efter ett fotografi är en kopia, och det gäller också om den har förändrats genom tillägg eller borttagning av detaljer. Det hör absolut till god ton att höra sig för med fotografen innan man gör det. Om det rör sig om någon slags förvärvsverksamhet, att den är till salu exempelvis, då är det också rimligt att man begär ersättning. Det hör också till god sed att ange källan när man ställer ut bilden.
jo jag såg att den var till salu te på nätet också, hade varit trevligt att få lite kredit för komposition osv ju. iaf.
Tack för era svar, kände mig så villrådig om jag borde ta upp saker, eller vad då det gäller bekanta. Han tyckte nog det va ok då det va hans dotter som va på bilden.

Hamnade fel. Ursäkta mig.