Jahapp, nu är sonyn borta.
Igår blev Sonykameran såld! Så nu har jag börjat leta efter något nytt. Har åkt omkring med pappa och letat efter erbjudanden, kollat priser, petat och klämt på kameror och kollat in objektiv, och även minneskort och så.
Jag hade redan för några månader sen funderat på att gå tillbaka till Olympus, eller testa Nikon. Har ju erfarenhet av båda kamerorna och känner att jag vill ha någon som jag redan lärt känna lite, i och med att vi snart ska på semester och så. Det blir dock inget rushköp, jag är ganska trött på att ha bytt förut och nu vill jag ha en kamera som jag känner att jag kan överleva med en längre tid.
Så iallafall, affärerna gav oss mycket tråkiga och dåliga erbjudanden. Så jag och pappa har kollat på blocket också. Vi har hittat det nästintill "perfekta" erbjudandet.
En Olympus E-420 med 14-42 och 40-150 objektiv, och en kameraväska, och 5 gb kort för 4000 kr! Så jag och pappa ska åka och titta på den ikväll. Jag hoppas att den blir felfri för då antar jag att vi kommer köpa den.. Det kanske verkar som ett snabbt köp, men jag har ju jobbat med en Olympus och det känns så rätt!
Förut hade jag en Olympus E-410, innan jag skaffade min Sony a200. Är det "stor" skillnad mellan 410:n och 420:n? Det borde väl inte vara så mycket skillnad. Och vad tycker ni, låter Sony a200 bättre än den kamera jag ska köpa?

Och hur väntar du dig att någon skulle känna till skillnaderna mellan de två kamerorna du nämner? De flesta har inte alls någon större erfarenhet av olika kameror, och att man dessutom skulle ha någon relevant jämförelse mellan två olika modeller av digitala spegelreflexkameror, det ser jag som osannolikt.
Jag undrar naturligtvis varför den andra kameran behövde säljas; det bör inte vara någon jättelik skillnad mellan den och den nya, eller den gamla heller för den delen. Det man skulle kunna inflika är väl att det handlar om en aning udda märken om man ser det som att Canon och Nikon är störst, följt av Pentax och Sony möjligen, och Olympus. Det har naturligtvis inte mycket med kvalitén på de olika kamerorna att göra, men det är alltid lättare att få tag på grejer till det som säljs mest.
Och som sagt, varför ville du inte ha Sony a200? Var det någonting hos den som inte funkade för dig, och i så fall vad? Jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad i bildkvalité som är relevant för ett kamerabyte, och Sony har ju en fördel i att gamla gluggar från Minolta passar.
Hoppas att du blir nöjd i alla fall. Vilken DSLR du än väljer så ger den möjlighet till skarpa och färgrika bilder under skiftande förhållanden. Det mesta som skiljer dem åt är storlek på systemet och hur de olika knapparna funkar; kamerans ergonomi. Olympus har varit ganska bra på att göra kameror med god ergonomi, och jag har svårt att tänka mig att e420 skulle vara ett undantag där.

#1 Tack. Jag frågade om nån visste skillnaden för jag tänkte att nån kanske läst på lite mer än jag, alltså om det var nån "teknisk" skillnad på kamerorna. :)
Jag sålde Sonyn för att den helt enkelt inte funkade för mig.. Bildkvalitén var sämre än jag hade väntat mig och kameran gjorde mig frustrerad. Nu säger jag inte att det är Sonyn det är något fel på, men den var nog för svår för mig. Och fotografi ska ju vara kul dessutom, men Sonyn gjorde mig bara frustrerad som sagt.
Jag har ju haft en 410 och det var nästans om en drömkamera för mig, och jag förväntar mig att 420:n ska vara minst lika bra!
Ja, det är viss skillnad mellan dem. E420 har bättre live view och är lättare att hanter exponeringsmässigt. Med det menar jag att den inte lika lätt blåser ut högdagrarna. Men den ger inte riktigt lika skarpa bilder.
De som använt båda hävdar dock att E420 är den bättre kameran. Handhavandet är detsamma och objektiven känner du sedan förut.
I vilket fall är det en aldeles utmärkt liten kamera. Kompletterat med ett zuiko 14-54 eller 12-60 och du har kan ta bilder som inte står någon annan efter. Med de begagnatpriser som jag sett på blocket kan du inte gå fel med detta- Särskilt som du fotat med Olympus tidigare. Det blir väldigt mycket kamera för pengarna.
mvh/gurin

#3 Precis som jag själv tänkt mig, den skulle passa bra för mig.
Vi köpte kameran! Vi fick två stativ, batteri, minneskort, ja, allt möjligt på köpet! Riktigt bra affär som jag blev helnöjd med. Nu gäller det bara att vänja sig vid greppet som är lite obekvämare än Sonyns är, men det löser väl sig!
Då är det bara att ge sig ut och fota då.
Lycka till!
mvh/gurin

#5 Tack så mycket! Den stackars kameran har redan blivit klämd på av hela familjen.. Det blev cirka hundra bilder idag, inte särsilt seriösa bilder, men imorgon antar jag att jag ska ge mig ut på en promenad och fota, om det inte blir för varmt! :)