Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1356 ggr
Horsegirl
0

Skillnad på 135mm och 200mm

Jag har en Nikon D80 här hemma med ett Nikkor 18-135 mm objektiv.

Det jag känner är att jag vill kunna komma närmre mina motiv ibland genom att kunna zooma mer. t.ex i djurparker. Dessutom skulle jag vilja ha ett som ger bättre skärpa i bilderna.

Det objetivet jag har kollat på och fastnat mest för är Nikkor 55-200mm f/4,0-5,6.

Men då till frågan: Är det en märkbar skillnad på hur nära man kan komma med dessa objektiv (alltså om man står med samma avstånd hur mycket närmare kommer man egentligen) Är det värt att köpa detta objektivet?

Eller borde man satsa på ett som är 300mm. Sigma har ju ett man jag har läst att det ger sämre kvalité på bilderna.

Sen kan jag också passa på att fråga samma sak om 200 och 300mm. Hur stor skillnad blir det däremellan?

Tacksam för svar! :D

[PeterWem]
0

http://www.cyberphoto.se/abc/lens.htm

Ska du ha ett objektiv med en brännvidd på 300 mm ska det vara ljusskarpt för att du ska ha nytta av det. Har ett 75-300/4-5,6 och två 70-200/4 L. De två senare är de jag ständigt använder.

Horsegirl
0

#1 Tack för länken, precis vad jag ville se. :D Jo jag har förstått det att det ska vara ljusstarkt men så mycket pengar tror jag inte jag vill lägga ner på ett första tele.

Vad exakt är det för objektiv du har som är 70-200mm? Något du är nöjd med och vad kostar de och till vilket märke passar de?

Hehe många frågor där.

[PeterWem]
0

Mitt 70-200/4 L kostade 5000, och samma objektiv med bildstabilisator kostade 12000. Till Canon. Tamron har ett 70-200/2,8 som är skarpt, men långsamt och kostar nog 9000 kr.

Du finner en länk här.

Jag ångrar förresten att jag inte lade ut så mycket pengar på mitt första tele. Jag fick ju ändå pröjsa för det till slut, plus det första kassa objektivet på 70-300.

Horsegirl
0

#3 Okej tack så mycket, får se hur jag gör :/

Pandy
0

Jag tycker du kan satsa på NIKKOR 55-200 elr sigmas 70-200mmf/2.8, men de beror ju på hur mycket du är beredd att betala;)
Själv använder jag NIKKOR 55-200 mest fast jag har ett Tamron 70-300mm f/4-5.6 och jag tycker NIKKOR objektivet är bäst, och det är en viss skillnad på 200 & 300;)

Horsegirl
0

#5 Okej använder du mellan 200 och 300 mycket?

Pandy
0

När jag är ute i sommarstugan växlar jag rätt ofta beroende på hur långt bort fåglarna jag vill fota är, men föredrar att använda mitt NIKKOR 55-200 hela tiden eftersom det ger bäst kvalite på bilderna enligt mig själv. Och såklart de händer att jag använder mig av tal mellan 200-300 på mitt Tamron objektiv, men det beror ju som sagt på hur långt bort objektet är;)

Horsegirl
0

#7 Tackar för svaret.

Kan ju ställa en följdfråga då… Objektiven jag har är.

Nikkor 18-135mm
Sigma 50mm Macro

Det jag funderar på är om någon annan har dessa objektiv och har jämfört med Nikkor 55-200mm. Framförallt då jämfört med 18-135.

Hur är kvaliten på bilderna och skärpan i jämförelse? Någon som vet?