Fotografering i Lärkstaden
Igår släpade jag med mig min syrra ut för att fota. Håller på med mina slutprojekt för Foto B-kursen, och i den ingår bl.a. att man ska ta en serie på 2-5 bilder vardera inom reklam, porträtt och dokumentärt. Jag har en enorm prestationsångest inför hela det här, och har jättesvårt att ta mig iväg och få något gjort. Men igår började vi i alla fall, och här är några av bilderna.
Tanken med bilden med halsbandet är att den ska höra till serien inom reklam. På plats kände jag mig inte alls nöjd med de bilder jag tog, och efter ett par bilder med halsbandet i fokus så struntade vi i det och bara fotade. När jag såg bilderna i datorn sedan tyckte jag dock att den här var rätt okej.
Detta är alltså den bästa av bilderna med halsbandet.
Och en sista.
På måndag ska vi göra ett nytt försök, och då ska hennes kompis med också. Med lite tur så kanske det blir åtminstone EN till bild att använda till serierna. ;)
Och om inte halsbandsserien funkar, så skulle det eventuellt gå att använda helbilderna som en serie, och att det då istället är som ifrån ett modereportage i någon tidning.

Tänk då på att bakgrunden inte blir så påträngande. Ställ modellen en bit framför så att du får lite oskärpa på bakgrunden och inga föremål som kan störa
Ptja, det beror förstås på vad man vill åstadkomma med bilden, om man vill att strukturen bakom ska vara en del av det eller ej. Men det kan ju vara något att fundera över, huruvida teglet ska synas eller ej.

Köp en modetidning, riv ut bilder som du tycker om, det kommer hjälpa dig med din bildidé och projekt. Studera bilderna, ljussättning, produktplacering och psosering. Vad kan du göra, vad kan du göra bättre och titta på vad som fungerar i bilderna.
Du fick en bra kommentar av Norrskenet, tänk på att det är modellen och produkten som är viktig, inte tegelväggen eller det som finns i bakgrunden.
Hälsningar
Robert