Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4048 ggr
Robert
0

Hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde ett försök med att fotografera hästar idag. Nu stod de mest och betade eller så var för långt bort från mig för att de skulle fylla upp bilden.

Hästar är rätt stora och jag upptäckte att det är viktigt var man lägger skärpan. Det är inte speciellt lyckat om skärpan ligger på magen och huvudet blir oskarpt. Framför allt ska ögat helst vara skarpt.

Här är ett försök till en hästbild.

På onsdag tänkte jag sticka ut igen och ta lite fler bilder på hästar. Och inför det så vill jag veta vad du tycker att jag ska förbättra? Har hästar mer spring i bena vissa tider? Springer de omkring och "leker" i hagarna även om de ensamma eller tillsammans med andra hästar?

Hälsningar

Robert

Linda
0

Hej

-Vilken fin bild: )

Du är hemskt välkommen om du har vägarna förbi någon gång i V-tuna och ta på våran hästflock

mvh Linda

Linda
0

Spring i bena..

-Jo nu är det kanske inte dina hästar men om vi vill ha lite fina bilder på när de springer och leker så "bus jagar" vi dem lite men oftast är hästar lata och sover iaf mina men ibland får de sina tok ryck och visar uppsig då är de sagolikt vackra.

Gå gärna i på min sajt och se vad medlemmarna har satt in.

mvh Linda

Niklas
0

Snygg bild! Var det så där grönt eller har du fixat något med bilden efteråt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Linda
0

-Jätte fin bild ,kul att du valt häst som motiv tycker jag.

Om du har vägarna förbi v-tuna är du välkommen att fota våran flock.

Ang. få hästar i rörelse (antar att du inte har egna att fota) så gäller det att bara hitta ett tillfälle vi brukar dock försöka liva upp dem lite (bus-jaga) dem lite när vi fotar men inget att rek. kanske.

mvh Linda

Gå gärna in på ridsport i fokus o titta på bilder som medlemmarna har satt in.

Linda
0

Konstigt skrev om inlägget eftersom det inte syntes i inläggen men men..

Robert
0

Tack Linda och Niklas!

Niklas jag brukar pilla lite i Hue/Saturation och trycker upp färgerna lite. Den svarta ramen förstärker effekten och sedan la jag till grad. filter för att ge lite mer liv i de gråa molnen.

Robert

Robert
0

Här är en till bild på samma häst, men den tycker jag är sämre. Jag tycker att det skulle finnas lite mer luft på höger sida av bild. Sedan har jag fått klona bort en svans från hästpolarn.

Robert

charlie
0

Här är en liten annan typ av hästbild kanske mest passar på trav?

---

Stefan
0

Hittade några bilder jag tagit vid mina föräldrars land. Kanske inte världens bästa bild och det går nog att få den bättre om man beskär den lite vilket jag inte orkar just nu..men fina hästar :)

Stefan
0

En till som jag nog gillar bättre.

Robert
0

Fina bilder, Charlie och Stefan! Gillar målfotot :)

charlie
0

Här är ett på barnen och Loke (deras ponny).

---

johan
0

#12: Är det en häst Nova håller i handen också? :)

Mvh // Johan

charlie
0

ja… tyvärrr ;)

---

Robert
0

Charlie fina bilder, och väldigt stora. Kan du minska ned dom lite så jag får upp dom i IE utan att behöva skrolla.

Tack på förhand!

Robert

Robert
0

Hästar är ju rörliga och väldigt nyfikna. Så fort vi kom till en hage så var dom framme vid grinden. Jag hittade en häst som var orörlig så det gick och ta bilder i alla olika vinklar, tacksamt men den var inte snygg.

Robert
0

När de väl stod framme vid en så kom jag på att man kan ta porträtt av hästarna. Skärpan har jag lagt på ögat, använt en stor bländare (lågt tal), backat några meter så jag kunde zooma in så att inte nosen blir gigantisk.

Försök ett, se bifogat.

Robert
0

Sedan kan man vara lite kreativ i Photoshop och lägga till en vinjett.

Försök två, se bifogat.

Robert
0

Problem att ta hänsyn när man fotar hästar:

Bakgrunden, det är jobbigast (iaf där jag var). Tänk på elledningar, staket, bilvägar, hus och annat som stör. Öppet fält, fin skog, dvs jämn fin bakgrund.

Sedan får man fokusera sig på vilka typer utav bilder man ska ta, och koncentrera sig på det. Profil, hopp, action-bilder osv.

Stativ är väldigt vettigt att ha, då får man en rak horisont hela tiden, kan lätt följa med i rörelser osv.

Hästar är stora och om man vill ha hela bilder så ska de vara på avstånd så ett teleobjektvi är ett måste.

Hästar med ryttare är nog roligast. De hästar utan ryttare har huvudet ned i marken eller så stirrar de bara på en.

Kommer man för nära blir det perspektivet förvrängt, se bifogat.

Robert
0

Jag kom på en annan sak som man kan fota då hästarna är så stora -> detaljer. Här är ett försök.

Lite tankar till dig som ska ut och fota hästar.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jag la ut en utav de bilder jag har här ovan på Fotosidan.se och fick lite Bra tips.

Hälsningar

Robert

johan
0

#20: Den tyckte jag var riktigt snygg!

Mvh // Johan

Staffan
0

Jag håller med Johan #20 var ett kanonfint kort!

// staffan

CBA
0

Väldigt fina foton,men favoriten är #20.

Ögonen är själens spegel sägs det :o)

Det här kanske inte ar ett proffs foto men jag gillar motljuset och hur min häst blir en siluett.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Det här fotot gillar jag pga dess färg och regnfropparna…

AktieTrader
0

När ni lägger in blider, tänk på storleken i MB. De två senaste bilderna tar minst 4 minuter att hämta för en modemanvändare i bästa fall.

Även storleken i pixlar bör inte överstiga 1024 pixlar på bredden. Då kan de aldra flesta se bliden utan att behöva scrolla. Och ser man hela bilden på en gång så är det ju lättare att se hur snygga de är.

Robert
0

CBA, johan och Staffan för berömmet. Vad gör då bilden fin? Jag tror att ni tycker att bilden är fin för att den är ovanlig, skarp och har rätt färg. Vidare om ni har tänkt på det så har jag placerat ögat i det gyllene snittet. Har jag rätt?

CBA, jag ändrade storleken på dina bilder så att det blir enklare och lättare för andra att se på dom. Du har för övrigt lagt upp väldigt fina bilder. På hästbilden skulle jag ha tagit ett steg åt höger för att få solen mer bakom hästen. Och den fina rosen skulle jag ha lagt ut i en separat sträng :).

Hälsningar

Robert

CBA
0

Sorry att bilderna blev för stora,jag ska tänka på det till nästa gång och hoppas det går bättre då :o)

Robert, din bild på "hästögat" tilltalar mig just för att ögat, som speglar lugn och trygg trotjänare, är i fokus.

Sen är jag väl en "sucker" för araber,vilket det ser ut som att den är.

Tack för att du ändrade storleken på mina bilder .Förklara vad du menade om en "separat sträng" *lost*

Jag lägger en ytterligare bild på min häst och hoppas på bättre tur…

Själv häsen kanske inte blev så lyckad men visst är det härliga blå nyanser !

Mvh CBA

Robert
0

#28, jo din ros passar inte riktigt in med rubriken. Det är inget fel med att lägga in rosor, men du kunde ha öppnat en ny sträng genom att klicka på "Skriv", och då öppnar du en ny sträng. Rubriken sätter du kanske till "Min favorit ros", och väljer ett forum som "Fotografera landskap & natur".

Jag gillar din senaste hästbild, och komponeringen är bra, fin lugn bakgrund. Hade du stått några meter längre bort från hästen så hade stängslet kommit mer i nederkant av bild från höger hörn. Stängslet hade fungerat som en "lead-in" för ögat. Det är sådana komponeringar som gör bilder bättre.

Hälsningar

Robert

CBA
0

Ah…separat sträng…*poletten trillar ner*

Det var inte meningen,blev nog lite ivrig ;o)

Är bilden fortfarande på tok för stor ?

Mvh CBA

CBA
0

Jag provar igen och hoppas jag lyckats med en annan bild…

Det var s-k-i-t kallt ute och dimman låg tjock lustigt nog…

Mvh CBA

Robert
0

CBA, du får mig att längta till vinter (satt långt inne) när jag ser dina bilder. Du har visat en väldigt fin serie utav bilder när hästbilder gör sig bra och det är under vintertid.

I bild #31 är det som jag har förklarat i #29, och då hade du haft en toppen bild. Nu saknar jag lite skärpa i senaste bilden.

Trevligt att du delar med dig!

Robert

CBA
0

Blev storleken OK på den??

Här kommer en till, komentarer…

Mvh CBA

Kiara
0

Alla andra lägger ut bilder på hästar så då får jag också göra det…det är Nadde och min dotter

AktieTrader
0

CBA härligt ljus i dimman på bilden i #28

SilverTail
0

jag kan oxå bidra med lite fina hästbilder

på bilden---> är taget efter ett ridpass i sommras och hästen har längtat efter att få rulla under hela ridpasset eftersom hon har blivit svettig och det kliar..  så det gäller att ha reaktionsförmågan på topp så man hinner ta i rätt läge..hehe

http://img.photobucket.com/albums/v289/SilverTail/Shanthi/DSC00199.jpg

här ovan ligger hon och vilar dagen efter en stor tävling som vi var på..en mysig bild tycker jag.

Robert
0

SilverTail, det måste väl vara lite ovanligt och se en häst ligga på rygg, snyggt fångat!

Robert

[slo]
0

Hej, helt ny här… Hehe.

En vän som såg två bilder jag har hemma på min häst, som hon tyckte jag skulle lägga upp… Klantig som jag var tog jag kort med datumstämpel i vänsterkanten, så det har jag fått klona bort. Kommentarer mottages tacksamt :o)

Hmm… Tror bara jag lyckas lägga med en bild, nåväl! 

Mvh,

Jonas

Robert
0

Hej Jonas och välkommen till FotoiFokus!

Kul och trevligt med en bild från dig. Jag hoppas att du fortsätter med att lägga ut bilder här och att du kommer att trivas.

Festlig och rätt ovanlig vinkel du har på din bild. Nästan gång du tar bilder på någon häst försök då att få ögat skarpt. Har du ett skarpt öga så kommer mina och andras ögon uppfatta hela bilden som skarp.

Hälsningar

Robert

[slo]
0

Tack så mycket! Är det något jag ska tänka på när jag tar kort, eller är det enklare att göra i photoshop efteråt? Är inte så bevandrad inom foto, men kanske kommer bli :o)

Här är den andra bilden jag pratade om, jag vet att propotionerna inte är som dom ska, men tycker den blev tuff ändå, och ögonen är skarpa, hehe…

//Jonas

Pia
0

Åh, den här strängen har jag visst missat, så många otroligt vackra och stämningsfulla hästbilder!!

johan
0

Jonas: Roliga bilder i #38 och #40. Den första bilden tyckte jag var bättre komponerat, men precis som Robert säger förlorar den på att skärpan inte sitter på rätt ställe. Det är synd att så mycket av hästen, i synnerhet ögat, är oskarpt. Bilden hade blivit mycket bättre om häst och öga var skarpt, men bakgrunden suddig.

Att få till skärpan på rätt ställe brukar inte var det lättaste på barn och djur som konstant rör sig oförutsägbart, men man för försöka fixa det genom att hänga med i rörelserna och ta många bilder.

Att fixa till skärpa brukar vara svårt i efterhand. Att fixa till oskärpa är mycket enklare.

Mvh // Johan

CarCar
0

En bild som min kompis tog på min häst i somras.

Vill gärna ha kommentarer :)

CarCar
0

En till bild från samma dag..

[slo]
0

Johan, tack så mycket jag ska försöka tänka på det i fortsättningen! Tycker det är skitkul att ta kort på hästar, för det finns inte två bilder som blir likadana ;o)

Robert
0

carcar, kul att du har hittat hit och välkommen!

Trevligt med lite hästbilder. Ståtliga djur och lika svåra som andra djur att fotografera. De rör på sig hela tiden. Sitter inte skärpan rätt på det ögat som är närmast kameran så faller bildens kvalité rejält, och vi som betraktare av bilden tycker den är dålig. Du kan ha känsla för bilden då det kanske är din häst, så släng inte bilden - bättre en bild än ingen alls.

Nästa gång du tar foto på hästar tänk på följande:

- Skärpa på ena ögat närmast kameran. Fokusera genom att hålla avtryckaren halvägs och sedan kan du komponera om bilden med avtryckaren fortfarande nedtryckt halvägs.
- Se till att bakgrunden är fri från röriga saker. Ha gärna som exempel himmel, äng, ladugård eller skog som bakgrund. Då fångar du uppmärksamhet direkt till hästen.

Lycka till!

Robert

HH
0

Jag vill också lägga ut en bild på en häst, så det fick bli min ena shettis…

MVH HH