Bröllopsbilder
I februari har jag fått äran att fotografera en god väns bröllop. Det blir nog både brudparsbilder och lite festbilder.
Ännu så länge vet jag inte så mycket om miljön och var man kan fota, men alla generella tips och allmän inspiration mottages varmt! Allt från motiv, miljöer, utrustning och kamerainställningar.
Mvh // Johan

Jag har ett bröllop första helgen i februari. På det bröllopet har jag tänkt göra allt från bilder på brudparet till festbilder. Det är en hel del att tänka på. Jag har funderat en del kring själva festen och när man fotar gästerna. Där tror jag att det inte finns mycket att göra med bakgrunder mm.
Generellt så tycker jag att man ska försöka hålla allt simpelt. Enkla bakgrunder, ta många bilder och vara med hela tiden. Ett program är alltid bra att ha innan. En lista på gästerna så att du kan bocka av gästerna allt eftersom så du inte missar någon. Ta bilder på detaljer, servetter, bordplaceringslappar, tårta, presenter, blommor osv.
Jag hade tänkt prata med prästen innan för att veta vad han vill. Vidare tänkte jag gå igenom med brudparet för att kolla deras önskemål. Jag kommer att be dom att vara med mig hela tiden och att det är jag som regiserar deras bilder, så att de vet vilka bilder jag kommer att ta och när jag tar dom och att de tittar in i kameran.
Jag har besökt kyrkan en gång för att se vilka bakgrunder jag kan använda mig utav när jag tar bilder på plats.
Till bröllopet så packar jag med blixtar, batterier, mellanlagrinsstation och ett par minneskort, reflektor. Vidvinkel, tele för porträtt och en zoom blir det också i väskan förutom kameran.
Nu fram till bröllopet tittar jag på bröllopsbilder.
Hälsningar
Robert
Har du hittat några bra sajter med inspirerande bilder?
Mvh // Johan

Gå in på Photodex.com där finns det ett par fotografer som har fotograferat bröllop.
Hälsningar
Robert

bosse, är det inte olagligt att gifta sig med småbarn där du bor?
Här kommer en samling med länkar jag hittade:

Hittade det här, Dan Johnson, lite mer skandinaviskt.
Ni får berätta hur det gick sen i februari!
Av att titta på sådana här gallerier och på Fotosidan så inser man att det inte finns så mycket variationer. Alla fotografer måste tydligen ha minst en bild där man blandat färg och svartvitt, t ex brudbuketten i färg och resten svartvitt och en bild som är bara på en hand som hålls antingen ryggen eller rumpan på bruden och någon bild på ett barn som ser uttråkat ut eller har somnat.
Lustigt.
Ungefär som att alla fotografer vid ett eller annat tillfälle måste ta kort på en parkbänk…
Mvh // Johan

Och det blir än lustigare när man tittar på priserna. Minst 5000 dollar eller minst 4000 pund. För dom summorna så tar jag gärna bilder uttråkade barn, hand på rumpan och fixar till brudbuketten med s/v bakgrund.
Hälsningar
Robert

Här är mer konkreta och hanfasta tips från min skola, New York Institute of Photography:
Hälsningar
Robert

Julian Wiklund har fina bilder.

Kolla in bland "Länkar" kategori "Fotografer", Scotland's Leading, Award Winning, Wedding Photographer - Gordon McGowan.

eller, Joseph Raymens

eller, Stephen Swain

Yervant Photography, är en cool kille från Autstrlien.

…eller Fred Marcus…

Jag har ännu inte kommit iväg för att fota mitt första "riktiga" bröllop men jag har redan blivit inbokad till ytterligare två tagningar. En fotbollstjärna och en blivande rockstjärna ligger nu inbokade i kalendern. Och eventuellt ett fjärde bröllop kan bli av.
Robert
man tar reda på vad som är poppis och som kunderna vill ha.
gillar man samma stil är det a piece of kaka.
det underlättar oxå att tycka det är jättekul med bröllop…
här är några av mina favoriter:
#26: …och ha fruktansvärd talang!
Jag måste tillstå att jag nästan alltid ramlar av stolen när jag ser dina bilder Estethia… sen fylls jag av ångest för att jag inte har så vackra bröllopsfoto själv… och att jag är en sådan medioker amatör…
btw: 02:07?!

#26, fint gjort, och jag håller med, det kanske inte det supertrendigaste som gillas utan det är vad mottagaren av bilderna vill ha som räknas.
Hälsningar
Robert

#29, mycket fin bild och härlig kontakt med bruden. Ovanlig brudklänning!?
Jag får det intrycket utav att du fotar bröllop rent yrkesmässigt, har jag rätt? I sådant fall tycker jag att det är väldigt trevligt att du har hittat hit, och det är min förhoppning att du kanske kan dela med dig utav dina erfarenheter - om du vill. I annat fall får du gärna kommentera mina bröllopsbilder.
För mig stundar mitt första "professionella" nu på lördag och jag sitter med fjärilar i magen, dom fjärilarna började snurra redan i november när jag fick förfrågan :).
Estethia, och även andra nya medlemmar, jag hoppas att du kommer att trivas här på Foto.iFokus och om det är något så ska du känna dig välkommen att höra av dig till mig.
Hälsningar
Robert
tack. :D
det var ett japan-inspirerat bröllop på hasseluddens yasuragi, så hon har på sig en bröllopskimono.
ja, jag är yrkesfotograf och plåtar mycket bröllop. plåta människor öht är det bästa jag vet.
ställde ut på bröllopsmässan på grand hotel i stockholm i helgen och det var mycket givande trots den enorma konkurrensen! :D

ah vilken bra sträng! jag som precis blivt tillfrågad om att fota på ett bröllop

#32, kul att du hittade strängen. Det finns några artiklar om ämnet.
Hälsningar
Robert

Paul F. Gero tycker jag är otroligt bra bröllopsfotograf, tidigare var han pressfotograf på New York Times. Paul träffar man på flera forum som ProPhoto.com och han är väldigt hjälpsam och tillmötesgående.
Hälsningar
Robert