Hur lång zoom?
Är glad att kunna berätta att jag ska köpa min första systemkamera, Nikon D50. Med den medföljer då 18-55mm objektivet - och nu undrar jag hur långt det går att zooma med det objektivet?
Eftersom jag fotograferar mest hästar vill man ju kunna zooma en bit, så om jag tycker att 18-55 objektivet inte räcker får jag väl börja spara till ett 55-200 eller liknande.
Sedan vill jag gärna ha era kommentarer & betyg på Nikon D50.
Alla tips på objektiv och även svar på ovanstående frågor behöver jag!
Vänliga hälsningar
- Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Förstår inte riktigt vad du menar men "hur långt" men jag tror att man säger att 50 mm avbildar i samma skala som dina ögon ser saker och ting. Alltså kommer du lite närmare äm så med 55 mm. Har själv det objektivet och tycker att det är ett bra objektiv men man kommer inte särskilt långt med det om du behöver zooma in hästar från ett längre avstånd.
Jag har även ett annat objektiv, ett Sigma 70-300/F4-5.6 som även har en macroinställning, ett bra objektiv med tanke på att det inte är jättedyrt som jag kan rekommendera.
/Emma

Ögat är som ett 50 mm objektiv, det är därför man kallar det för normalobjektiv. En mindre sensor som på D50 avbildar bara en del utav ytan, så normalobjektivet får ett ursnitt som på ett 75 mm objektiv, MEN OBJEKTIVET BETER SIG SOM ETT NORMALOBJEKTIV, dvs du får förvrängningar med objektivet om du är för nära.
Hälsningar
Robert
#1 Nja, är inte så insatt i det här med objektiv så ni får ursäkta mina ordval. ;)
Använder du en Nikon D50? Fungerar Sigma objektivet på den en D50?
/Anna
Oj, såg inte att du postade emellan Robert. Tack båda två för svaren iallafall! Alltså kommer man inte speciellt långt. Blir alltså att införskaffa ett 55-200mm nästa gång. ;)
Någon som kan forsätta sätta betyg på Nikon D50 & även tipsa mig med bra, billiga objektiv som passar den?
/ anna
Sigma har objektiv till såsom Nikon och Cannon.
Se efter på t.ex. www.komplett.se eller
www.dustin.se
Vänliga hälsningar
Daniel
#3 Ja jag använder D50 och sigma objektivet fungerar bra. All nikon optik fungerar. Det objektiv jag skrev om kostar 1495 tror jag och mycket billigare hittar du nog inte :)
#6 tack så mycket :)
Men titta här, här är kameran jag ska köpa, från Bankeryd i Jönköping. Det står ju inte att det ingår något 18-55 objektiv, men något objektiv måste det väl sitta på? Är inte 18-55 standarden, eller har jag fel?
När du köper en systemkamera köper du den inte alltid med objektiv. Oftast köper man endast "huset" och du får sedan köpa till objektiv. Den länken du skickade är bara huset och du måste alltså köpa ett objektiv till den innan du kan börja använda den.
18-55 är kitobjektivet som det kallas, eftersom många butiker erbjuder ett lite bättre pris på kitet/paketet objektiv+hus.
/Emma
Jag skulle rekommendera ett zoomobjektiv precis som du var inne på. Förstår din tanke eftersom jag själv fotar hästar.
#8, fick precis det där förklarat av min syster. Tack ändå! Och jag ska köpa samma kamera fast med tillhöradnde 18-50 objektiv för 'bara' en tusenlapp mer.
Tack för er hjälp!
/ anna