Dyrt slarv
I dag lyckades jag slänga mitt Canon 24-70-objektiv i marken. Tydligen hade jag inte skruvat fast det ordentligt. En hel dags arbete slutade med en stor förlust.
Jag får glädja mig åt att det blev bättre bilder än vad jag förtjänade. 

Jag kan inte nog påtala vikten av att ha en allriskförsäkring.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Usch då… Jag som är riktigt slarvig med kameran, kastar omkring den och så. :P Måste nog bli försiktigare.
#1: Jag har en företagsförsäkring, men det betyder inte att det blir gratis att ha sänder saker. Värdet räknas ner varje år och samtidigt har priserna stigit med 3000 så jag räknar med att det blir en dyr affär.
#2: Jag brukar vara extremt försiktig och noggrann, men igår var jag ganska trött och det var antagligen det som gjorde mig slarvig.

Ajaj så förargligt
Javisst tusan grämer man sej då det händer! Min flicka slängde i min förra kamera i havet från båten ett obevakat ögonblick(hon var då 2år) Den sjönk som en sten på djupt vatten. Jag har allriskförsäkring, så det kostade bara 1500kr i självrisk… men då passade jag ju givetvis på att uppgradera mej också… så det slutade ändå på 6.000kr
Mitt bolag räknade inte ner värdet på kameran och objektivet något, utan ersatte med vad en ny likvärdig kamera+objektiv+minneskort skulle kosta. Länsförsäkringar har jag.

Nyvärdet brukar vara 1år på kameror och tillbehör. När det inträffar en skada skall man ange återanskaffningsvärdet. Man brukar inte få lida fö att man köpt billigt.
Företagsförsäkringar brykar tyvärr ha en betydligt större självrisk.
Sajtvärd för Foto
Jag säger också; usch så förargligt 
Även om det är bra med försäkringar ibland så finns ju den trista delen "åldersavdrag"… Vi hade en vattenläcka i vårt hus för några år sedan, och skulle vi använt försäkringen skulle det blivit dyrare än att inte använda förs….. Inte coolt. (inte kamerarelaterat men ändå.. ;-))
#5: Precis, i gengäld kan en företagsförsäkring täcka ruskigt dyra olyckor, och i det sammanhanget är ett objektiv för 14000 struntsaker.
Det visade sig att det inte blev så dyrt. 1200 kronor för att byta trasiga delar och gå igenom objektivet för att se att det är tipp-topp. Jag befarade det tiodubbla. Dessutom tog det bara ett knappt dygn att få det gjort tack vare CPS.
Annars kan man få vänta i veckor.

Skönt det löste sig så smidigt och billigt.
CPS? Är det det samma som NPS, för oss som valt ett bättre märke? 
Sajtvärd för Foto
CPS är Canon Professional Services, vilket förmodligen är samma idé som NPS. Hur tycker du att NPS fungerar?
Isch vilken osis. Tur att det i alla fall gick att åtgärda så pass snabbt o till ett relativt rimligt pris.
Usch, jag är försiktig men förhoppningsvis händer inte samma sak mig också, det blir dyrt><

#10 Jag har inte behövt nyttja NPS ännu. Jag har dock inte hört något negativt. Antagningskraven är dock väldigt höga. Bortsett för att man skall ha registrerat företag, eller på annat sätt visa att man är yrkesverksam, krävs två hus ur Nikons proffsserie.
Sajtvärd för Foto
Det låter ungefär som CPS. De kräver ett antal L-objektiv också. Fast jag förstår det. Det är ju bara tänkt för oss yrkesverksamma.
Skönt att det löste sig billigt och snabbt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling