Tips på redigeringsprogram önskas - Tack!
När jag fotar så använder jag Paint för att minska bilderna i o till att beskära dem med, men det är inte helt lyckat för något i paint tycks försämra bildkvalitén o så är där ju inga vidare möjligheter till lättare redigering i Paint. Så nu undrar jag om någon kan lämna tips på bra nybörjarredigeringsprogram som kan minska o beskära, men också jobba lite mer med bilden.
Det bör inte vara något allt för avancerat typ Photoshop, för jag har aldrig sysslat med att bildredigera o det bör inte heller vara allt för avancerat när det gäller att man måste läsa manualer sida upp o sida ner. Tyvärr är det nämligen så att när jag gick in i väggen för ett antal år sedan så förlorade jag också förmågan att kunna tillgodogöra mig längre texter o ju mer texten innehåller sådant jag inte begriper, ju mer går hjärnkontoret totalt i baklås. Förr var det inte så, men någonting hände som sagt var. Orkar inte ens läsa en skönlitterär bok längre, utan det enda sättet jag kan läsa på numera är med hjälp av ljudböcker o att jag gör någonting samtidigt som jag läser/lyssnar (t.ex pärlar, städar, lagar mat m.m.)
Så tips på bra nybörjarprogram i bildredigering tas emot mycket tacksamt o säg gärna lite vad man kan göra med dem också. Tackar o niger på förhand
#1 är det gratis program?

Photofiltre är kanske ett program du kommer att trivas med. Gratis och översatt till svenska. http://www.photofiltre.com
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
picasa är ett gratisprogram där du enkelt kan beskära och göra enklare redigeringar och någon retuchering. Det är hyfsat enkelt att använda med.
Paulina
XnView är freeware. Bara att installera och köra.
Jag niger o tackar för era tips.
Nu gäller det bara att jag skall bestämma mig för vilket jag skall börja o testa med. Fast det är nog inte värt att jag försöker idag eller de närmaste dagarna för då blir jag säkert sittande med det istället för förbereder inför sonens födelsedagsfest på sön.
men sedan skall jag testa o hoppas på att jag begriper något i alla fall om vad jag skall göra.

Om man vill slippa installera finns flera program som man använder direkt i webb-läsaren. Enklare är www.pixlr.com och mer avancerat är Phoenix på www.aviary.com