Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1052 ggr
Nicolinaas
0

Bra objektiv :]

Hejhej! Just nu äger jag en Canon EOS 450D och beställde en Canon EOS 500D från elgiganten :D

Nån som vet nån bra butik som säljer bra och rätt så billiga objektiv till Canon? :]

Besök gärna min fotohemsida: www.nicolinasphoto.foo.se

Och min blogg som har bilder: www.nicoolinaah.blogg.se

pellepiano
0

Jag skulle satsat på bra objektiv till 450d istället för att köpa en kamera som ger likvärdiga bilder.

Ett bra och framförallt billigt objektiv är 50mm 1.8 Det kostar ca en tusenlapp. För mina studiobilder är det det enda objektivet jag använder.

Utomhus använder jag ofta ett Sigma 10-20 vidvinkel som komplement, det är betydligt dyrare dock, ca 4500:-

Metinia
0

Vad är det för objektiv du söker? Det finns massor av olika varianter. Vidvinkel, macro, telezoom, normalzoom, allroundzoom, stor bländare, mindre bländare.

Tyvärr funkar det inte riktigt så inom kameror och objektiv att det finns lågprisaffärer med bra objektiv till låga priser. Det finns lågprisobjektiv, men när det gäller objektiv är det verkligen så att du får det du betalar för. Lågt pris = låg kvalitet. Om jag var du skulle jag inte välja det allra billigaste jag hittade, det är inte värt det.

Som #1 nämner är Canon Ef 50mm f/1.8 II ett mycket prisvärt objektiv (sparar själv ihop till ett sådant). Om du vill ha ett telezoom som inte kostar jättemycket kan jag rekommendera Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS. Har själv ett sådant och använder det typ jämt, fotar mycket djur och natur med det.

Till sist måste jag påpeka samma sak som #1, varför har du beställt en 500D när du redan har en 450D? Skillnaden mellan dem ligger egentligen i megapixlar (vilket i sig inte kommer att spela någon roll alls för skillnaden är inte ens märkbar i det här fallet) och att 500D kan filma. Men alla vanliga foton du tar kommer du inte märka någon skillnad på, men det kan vara värt att byta upp sig om man väldigt gärna vill ha filmfunktionen. Men tänk på att kanske itne byta upp sig så fort det kommer en ny modell, man kan ha en kamera ett tag.

Nicolinaas
0

För att 450D nt är min ;p

Nicolinaas
0

Min min, alltså den är nt HELT min XD

Metinia
0

#3: Du menar att 500D är det typ hela din familj som beställt tillsammans? Det framkom inte i inlägget, det var därför vi båda reagerade.