Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 2236 ggr
RedPoison
0

Hur sorterar ni bilderna?

Hej!

Som rubriken lyder.
Hur sorterar ni era bilder?

Har nyss köpt en D80 och knäpper lätt över 500-600 bilder/dag och lägger över dom med Nikon Transfer så vid varje överladdning skapas en ny, numrerad mapp.

Som ni förstår vill jag inte ha dom så utan i sorterade mappar så det är lättare att hitta en specifik bild och ha allmänt bättre ordning.

Jag har dålig fantasi så hjälp mig! Hur gör ni?

Mvh//RedPoison

Niklas
0

Jag har flera sorteringar. Först skiljer jag privata bilder från fotouppdrag genom att lägga dem på olika hårddiskar. Fotouppdragsbilder döper jag (namnet på mappen) så att det framgår vem som har beställt dem, vad det är för sorts fotografering och när det gjordes. Privata bilder har jag två olika sorteringar för. Dels på namn (om det är porträttbilder) och dels per händelse. Det står alltid datum på dem också.

Nu är egentligen inte mappsorteringen så himla viktig eftersom jag har nyckelord på bilderna så jag kan snabbt söka reda på vad jag vill.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Inkanyezi
0

Jag sorterar inte så mycket alls, även om den sortering som finns bygger på händelser, personer eller specifika saker som har med jobbet att göra. Men för att hitta rätt bland alla bilder använder jag Picasa, som är ett helt suveränt program när man ska leta efter en bild.

Niklas
0

#2: Jag håller med om Picasa. Där kommer man långt med att bara ge mapparna bra namn.

Oliviahack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag döper mina mappar efter bokstäver men också datum (vid behov)

Niklas
0

#4: Hur vet du vad du har i vilken mapp då?

Linnah
0

Jag har en huvudmapp som heter "bilder", och under den ligger alla mappar döpta efter datum och vem/vad jag fotat (se bild). Det här systemet är det som funkat bäst för mig, helt klart.

Linnah
0

Kan tillägga att när jag har fört över bilderna på både extern hårddisk och bränt dem på skivor, så lägger jag den aktuella mappen under "arkiv" (som ligger direkt under "bilder") där de också är uppdelade efter år. Är lite dålig på att säkerhetskopiera (mycket dumt) så det händer tyvärr för sällan att jag flyttar dit mapparna. :)

EMfe
0

Jag sorterar inte mina bilder så jättemycket, dom ligger först och främst i mappen Bilder, sen så har jag mer kategorier i den mappen, så som Djur, Natur, Släkt & vänner osv. :)

mymlanbus
0

Jag sorterar efter år och datum och sedan var och med vem.

Originalen (RAW) läggs direkt efter redigering på externa hårddiskar.

Jag hade en krasch på min dator för 4 år sedan och då försvann alla mina bilder, jag har lärt mig en läxa och säkerhetskopierar varannan dag för säkerhets skull :)

Gemela
0

Jag har en mapp med alla bilder som jag har döpt Orginal. Jag skriver på alla mina bilder som är värda att spara/visa. Fixar en text till dem och lägger dem i mapparna: Djur, Natur, Porträtt.

Oriel
0

Får väl erkänna att jag inte sorterar mina bilder alls, men jag brukar alltid kunna hitta rätt bild ändå på något sätt xD

-' Rebecca Johansson

Astro-Chicken
0

Ja, jag måste nog ansluta mig till den mindre organiserad
skaran människor. Tänkte sortera efter Namn, natur, porträtt, djur och utställning/jobb.

Men det har blivit en jätte mapp vid namn "Karantän" samt undermappar med nummer från 1-75. Det var meningen att jag skulle sätta mig och sortera från karantänmappen.. men det blev liksom inte så..

Elshira
0

Jag har först 3 huvudmappar Människor, Djur, natur & Övrigt.

Du kan ju använda vad du själv behöver. På djur kan du ju t.ex dela in i sorters djur te.ex häst, sedan på häst han du dela in i "visade, ridna, eller speciella hästars namn"   På natur så delar jag upp i t.ex lanskap, vatten osv.   Sen i alla dessa mappar skriver jag et personligt namn det kan vara "Srudentfesten 2009", "Hopptävling, Skara 22 April 2009" osv.

Försök hitta några grundämnen vad du jobbar med och finfördela dem sedan in på det viset. Det fungerar i.af väldigt bra för mig! Sen om du jobbar som fotograf är det bra att ha en likadan samling fast endast med "uppdrags bilder" osv.  

Hoppas du får ordning på bilderna!

Hakuna matata!

[Asta]
0

Jag har en övergripande mapp Fotografier som är uppdelad i år och varje årsmapp i månader. När jag tömmer kameran hamnar de laltid i rätt månadsmapp.

Sedan skapar jag speciella mappar över speciella händelser. En resa t.ex. Just nu väldigt aktiv mapp är köksrenovering

idawennstrom
0

Jag sorterar helt enkelt ut alla mina bilder i datum - dagar, månader & år. När jag lägger över de senaste bilderna jag har tagit brukar jag kolla vilket datum den första bilden jag för över togs och den sista, sedan döper jag mapparna till det, har något mer speciellt hänt lägger jag till det så att jag hittar ännu lättare.
Ser ut ungefär såhär:

2008 - 2008.01 - 2008.01.11
_(År, År & månad, År månad & dagens datum då jag tog bilderna)
_
2009 - 2009.05 - 2009.05.15-17 - Min födelsedagshelg
(Samma som den övre, men bilderna i mappen är tagna mellan den 15/5 & 17/5. Dessutom var en en speciell händelse tillagd!)

tsset
0

Fördelar också mina bilder efter år, sedan månader där mapparna är datummärkta - dumt nog efter 18-03-2009 modellen, vilket gör att mapparna hamnar i oordning… har tänkt ta tag i det där, göra om till 2009-03-18 men ja, nån dag är man säkert sysslolös och hinner med sånt! ;)

Mandah
0

Jag har olika mappar typ, Natur, Hundar, Hästar, Ponnytrav, Stortrav, Hoppning, Övrigt m.m..

Hamzter95
0

jag gör först en mapp tex Juni och i den mappen skriver jag datumen då jag tagit bilderna så om jag tagit några bilder idag lägger jag dem i mappen 24 :) och tog ja bilder igår lägger ja de i mappen 23 :P sen i mapparna med datum kan man ju sortera tex natur eller något om man vill men det gör inte jag

AndreasS
0

Jag sorterar mina bilder efter datum i första hand och sedan efter händelse om det är mer än en händelse den dagen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[YlvaP]
0

Jag har väl en gång i tiden försökt att sortera barnen i en massa olika mappar men det blev en mapp med över 1300 bilder.

Sen sorterar jag efter vilken kamera jag använt såsom olympus, Nokia N82, Kodak och så vidare. Växter i en och det som skall säljas och så vidare. Har ganska många mappar.

Använder inte dom programöverförningarna som finns med utan jag Öppnar mappen och sen klipper och klistrar jag istället.

Rozzy
0

år- månad eller efter uppdrag direkt undr året.

Anna
0

Såhär! Slarvigt ihopklippt.

Första är mina huvudmappar.

Går man in under t.ex Nikon D200 sorterar jag dem som på bild 2.

Sedan vidare in på "Hästar & stall" ser det ut som på bild 3.

Osv… :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jojsan
0

Jag sorterar först för vilken kamera det gäller. Sen per år och sen i datum (2009-06-24 t.ex.).