Blixthjälp
Hejsan…sitter och funderar på vad man ska köpa för blixt till min Pentax K100D. Jag har hittat 2 stycken som jag kan tänka mig, men vet inte vilken som är bäst. Kanske ni kan hjälpa mig.
Sigma EF-500 DG Super for Pentax
Det är de här två det står i mellan, kanske ni kan ge några tips om vad som är bra.
Tack, Andreas.
Digital foto recenserade Sigman i oktober nummret http://www.vpulp.com/digitalfoto.html
Hälsningar Mattias

PretenderX, det kan vara bra om du kan ta bort blixten från kameran, kanske hålla den en bit ifrån eller ha blixten monterad på ett stativ med paraply.
Jag skulle vilija även kunna ställa in blixten manuellt. Quantum har kraftfullare blixtar som du kan ha små batteripaket till.
Hälsningar
Robert
Andreas. Jag skulle titta på Pentax 540 som ett alternativ. Den är en hel del starkare än 360 och kan jämföras med Sigma EF-500. Du kan också böja blixhuvudet i två plan. Om du väljer Sigma så se till att den fungerar på din K100D. Det tog ett tag innan Sigma chippade om blixten för att fungera med K100D. Om du får en som inte är rätt chippad kommer den inte att fungera i auto.
Eddie