Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1030 ggr
CaTim
0

Objektivfrågor...

Jag är på jakt efter ett eller två vardagsobjektiv…

Jag vet att makro har ju kort skärpedjup… Om man vill ha ett bra porträttobjektiv, ska man då satsa på ett kort tele, typ 85, eller en normal? Hur skiljer sig skärpedjupet mellan dessa?

Om man vill ha ett bra objektiv att fota t ex på kalas, ungar som leker, vardagskort helt enkelt, bör man då satsa på en normalzoom, en vidvinkelzoom eller är det bättre med fasta brännpunkter? Hur är skärpedjupet på vidvinkel?

Är det bara makro som utmärker sig med litet skärpedjup.

Visst kanske är smaksaker men vad har ni valt för objektiv och vad fotar ni med dom?

pellepiano
0

Skärpedjupet är mer en effekt av bländaren och hur närma motivet du är.

Ju närmare du går desto kortare bli skärpedjupet. Vis samma bildutsnitt och bländare är det i princip samma skärpedjup på alla objektiv ( dock skiljer sig karaktär och storlek på oskärpan i bakgrunden, med ett tele tex kommer bakgrunden närmare och får tillsynes mer "sudd", men "suddet" är proportionellt lika stort som om du fotat med ett annat objektiv ).

Jag använder ett billigt, Canon 50mm 1.8 . Det är fantastiskt bra för pengarana. Kostar ca en tusenlapp. Det gillar jag mycket.

Om du skriver vad du har för kamera kommer du säkert få mer specifika förslag. Tamrons 90mm Macro är jag själv sugen på.

CaTim
0

Ja, just ja, kameran… Jag har en Canon 30D…

Tack för förklaringen…