Kameratips?
Är en glad amatör som mest fotar keramik och porträtt, är på jakt efter en ny kamera. Fick tips om Nikon D80, men den verkar vara utgången i butik. Har sett att två Canon har fått bra utmärkelser, ligger i min prisklass. Nån som vet något om dem:
Canon EOS 5D Mark II och Canon EOS 1000D
det är i den prisklassen jag letar, under 10 000 kr.

Du är inne på rätt linje. D80, ny eller begagnad. Satsa på 50mm f/1,8 fast optik. Passar utmärkt till porträtt och produktfoto.
Med ditt användninsområde, kommer du snart att vilja ha blixtar. Nikons blixtsystem är helt överlägset andra märken.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
För det du skall använda kameran till så skulle alla dom du sa fungera mycket bra. Nikon, Canon eller något annat märke fungerar lika bra. Nikon har som ovanstående säger ett bra blixtsystem men samtidigt så fungerar blixtsystem bra på dom andra märkena. Skillnaden är inte så stor.
När du väljer kamera så tänk även på objektiv och andra tillbehör. Du kan behöva stativ och kanske lampor när du fotar keramik. För produktfotografering så kan lampor vara enklare att använda än blixt. När man flyttar ljuskällorna så ser man redan innan man tar fotot hur det ser ut.
På objektivsidan så kan det vara fördel med fast brännvid. Nu vet jag inte hur stora keramiksakerna är men ett 50mm kanske skulle fungera bra. För porträtt så är 50mm bra för hel kropp men om man tar foton på överkroppen eller huvudet så är man rätt nära personen med ett 50mm och något som är runt 70mm kan fungera bättre för att inte vara för nära personen. Ett ljusstark objektiv är bra för att kunna få ett kort skärpedjup.
Så mitt förslag är att innan du sticker iväg och köper kameran så gör en lista på alla dom grejorna som du kan behöva inklusive objektiv och köp sedan kameran efter det.

det är stor skillnad på 1000D och 5D Mark II…. de ligger i varsin ände av skalan. 1000D är enklaste instegsmodellen, och kostar ca 5000 med objektiv.5D Mark II är en fullformatskamera, i proffsklassen, och för ett 5D Mark II hus, utan objektiv, får du slänga upp ca 25000.
Är det canon du är ute efter tror jag att ett 1000D eller kanske 450 el 500D skulle passa.
Jag har själv en Canon EOS 1000D Den är väldigt bra men jag vet ju inte hur den andra är så det är nog smaksak ;D

Canon EOS 450D var det jag menade och Canon EOS 1000 D, nån mer som har några tips?
Hittar inte Nikon D80 hos de stora kedjornas internetbutiker, men på Nikons hemsida får jag intryck av att den är rätt ny så att den borde finnas.
Har läst i några trådar här om kitobjektiv, vad är det? Objektiven som ingår i ett kit vid köpet?
Keramiken jag fotar varierar kraftigt i storlek och jag vill både kunna ta "helfigursbilder" och extrema närbilder. På min hemsida: www.helenalindberg.se finns exempel.
jag skulle gå till http://www.scandinavianphoto.se/
Man jag skulle även gå till deras fysiska butik. De är de mest kunniga och du får känna och navigera i kameran, det är viktigt att den känns bra i handen, de stora kedjorna har ju inte ens batteri i kamerorna och ber du om det för att kunna navigera i det digitala så går inte det.

#6 Där fanns inte heller Nikon D80.
Hittade just en sajt: cyberphoto där det stod att det är en utgången modell som ej säljs längre. Får väl leta begagnat eller tänka om.
nä såg just det.
#5 Kitobjektivet är helt riktigt det objektiv som normalt är inkluderad i köpet av kamera. Det brukar vara ett zoom på 18-55mm ungefär.
Du kan starta med det objektivet. Kitobjektiven har blivit bättre och är kanske tillräckligt bra för det som du gör. Fördelen med ett ljusstarkt objektiv är att du kan få ett kort skärpedjup vilket gör bakgrunden oskarp och får föremålet att framträda bättre.
När du tittar på kameror så kommer Canon och Nikon fram för att dom är störst men du kan också titta på tex en Pentax K200D som är en bra kamera för ett bra pris.