Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 958 ggr
SitaL
0

Kritik-solnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite kritik på denna bilden som är tagen vid sommarstället.

Flikka
0

Väldigt fin bild :) finns inget negativt att säga ^^,

Buuc
0

Fina färger, och ett stort plus att bilden inte är sne. ;) Bra jobbat.

dolfen
0

Me like! :)

SitaL
0

Tack så hemst mycket allihopa!!! Glad

Tiramie
0

Håller med alla andra här :)

Eklang
0

Kanonfin bild! Jag älskar färgerna och att bilden inte är sne. Kompositionen är perfekt för den här bilden. Var nöjd med din bild säger jag bara.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

SitaL
0

#5 Tackar!!

#6 Åhh tack så hemskt mycket! :)

Eklang
0

#7 så lite så (A)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

CaTim
0

Jag har försökt mig på såna här bilder men lyckas inte…Gråter Jag är nybörjare… Kan du förklara enkelt hur du tänker för att få rätt inställningar på kameran?

Buuc
0

#9 Om du vill fota solnedgång och är nybörjare så är det nog bäst att du fotar med något Auto-läge. Vad har du för kamera? De flesta kameror har olika autolägen, t.ex. sport, porträtt, macro. Några av dom har solnedgång. Om din kamera har det så kan du alltid använda det läget. Solnedgångs-läget framhäver röda färger bättre. :)

SitaL
0

# 9 Jag är ganska ny jag oxå än så länge! Och jag hade faktist på auto-läge när jag tog detta kort,på solnedgångs-läget! Men träna och mixtra lite hit och dit, är väl mitt tips! det är så jag lär mig iaf! Du ska se att du kommer ta super fina kort på solnedgångar snart! Lycka till! :)

Zoniex
0

Sjukt underbart.

SitaL
0

#Tackar :)

CaTim
0

Jag har en Canon 30D…

Jag skulle vilja komma in i "rätt" tänk… Hur tänker man om man ska få till en sån här bild med manuella inställningar?

Kan nån komma med något tips på rätt väg?

Siktar man in sig på ISO? bländare? slutare? Och varför?

Om jag öppnar bländaren, alltså sänker bländartalet så klarar jag inte att hålla kameran stilla… (visst var det så det varObestämd)

Jag slogs med kameran i julas med och försökte få till fina luciabilder utan att lyckas… Dom blev ljusa och suddiga eller svarta…

Noob
0

Tycker den bilden var hur mysig som helst, man liksom bara vill dit och sätta sig och se solen gå ner!

CaTim, om du öppnar bländaren så kommer du att få kortare exponeringstid (slutare) för samma "ljusstyrka" på bilden så jag tror du menar tvärtom att du har svårt att hålla kameran tillräckligt stilla när du försöker använda mindre bländare. Landskapsbilder brukar bli bättre om man använder höga bländartal eftersom det ger ett större skärpedjup. Stativ hjälper väldigt, om du inte har/vill ha det med dig så försök hålla kameran mot något stadigt som ett träd eller sten eller liknande som kan hjälpa dig hålla den stilla. Har du tur så kan du kanske ställa den på något och använda självutlösningen för att ta bilden.

Solnedgångar är svåra eftersom dom egentligen ofta kräver ett större ljusomfång än vad kameran klarar av så antingen brukar solen bli utbränd eller så tappar man alla detaljer i dom skuggigare delarna av bilden. Har du möjlighet så kan du ta flera bilder med olika exponering utan att flytta kameran och sen använda dom olika bilderna för att tillsammans få en bild där det finns detaljer både i dom extremt ljusa partierna och i dom extremt mörka.

Men teori och teknik är inte allt, t.ex så är ju den här bilden väldigt mörk i dom skuggigare partierna men jag tycker att det fungerar bra i det här fallet och bidrar till stämmningen i bilden.