Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 393 ggr
pralin
0

DOF?!

Hejhej!

Sitter här och kikar runt lite på olika systemkameror då jag ska köpa min första efter jul, är därför mycket oerfaren. Är intresserad av en nikon då jag hört att det finns mycket begagnade objektiv man kan köpa.

Tittar speciellt på Nikon D50, det står dock att den inte har någon DOF. Vad är det och vad används det till? Är det myket nödvändigt? 

Tacksam för svar.

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att dom menar att den inte har någon DOF preview. På min Pentax kan jag trycka på en knapp och se vilken del av bilden som kommer att bli skarp. Om du tar en närbild på tex en blomma med ett objektiv satt på f/2,8 så kommer det mesta framför och bakom blomman att bli suddigt. Den delen som blir skarp kallas DOF, depth of field. Hoppas jag gör mig förstådd. Jag har lagt med en bild där du kan se att bladet i förgrunden och bakgrunden är suddiga. Den bilden har väldigt kort DOF.

Eddie

Martin
0

En underbar bild. Men ser du inte samma sak om du bara trycker ner avtryckaren halvt? Eller är det en speciell knapp för att se resultatet i förväg så att säga?

mvh Martin

[mingdie]
0

Marnyman. Det finns en speciell knapp där du kan se i förväg.

Eddie

Torstein
0

D80 har den. men det är inget man använder. inte jag iaf. har testat och sett att javisst det fungerar.

[mingdie]
0

Torstein

Det beror ju på vad man fotograferar. Själv använder jag den rätt mycket när jag kör macro. Det gör att jag kan se precis var jag har lagt fokuset.

Eddie