Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 483 ggr
feferoni
0

Interfit INT412 - Single Channel Radio Transmitter

Hej, ny här Oskyldig!

Vet ni var jag kan hitta en Interfit INT412 - Single Channel Radio Transmitter ? Helst i sverige, det är såå trist med flera hundringar i porto Cool

sophie

pellepiano
0

Behöver du just den då? Finns många biliga alternativ för radiosändare och mottagare till blixt hos tex www.kaffebrus.com  www.photax.com eller www.studioblixtar.com

feferoni
0

Jag vet ej om jag behöver JUST den, men tänkte att det kanske är säkrast, eftersom jag har Interfit blixtar. Anledningen är att jag har hört från några som använt en annan radio-sändare ex bowens el lastolite till Interfit ljus och att de inte fungerar alla gånger. dessutom är de [interfit] billigare Tungan ute

pellepiano
0

Ja kanske det. Jag är inte bekant med de blixtarna.

Jag använder en enkel IR sändare i "studion" för att trigga mina blixtar, kostar ca 300 kronor. En sån funkar för alla blixtar med slavcell.

Annars använder jag Cactus radiosändare för min små kamerablixtar när jag fotar ute. De fungerar även på min studioblixtar.

feferoni
0

Har hört att IR sändare ibland kan bli lite 'lata' och inte fungera ordentligt, hur är det med din? Vilken har du?

Inkanyezi
0

Det är inte att dom är "lata". När det gäller IR, så krävs två saker, dels att signalen är tillräckligt stark, och dels att det inte finns starkare IR-källor i närheten. Det betyder att vanliga glödlampor eller lysrör på nära håll kan störa mottagaren så mycket att de inte triggar på signalen från sändaren, och samma gäller om man har solljus som faller in genom ett fönster. Utomhus funkar det knappt alls med IR.

Ir funkar i regel i studio, mottagaren sitter vanligen på baksidan av studioblixtarna. Men man bör helst se till att sändaren är riktad mot en av blixtarna, valfritt vilken. När en blixt tänder tänder dom andra också.

Jag har varit med om att IR inte har fungerat när man har sändaren på kameran och går nära för att fotografera, så att man kommer vid sidan av eller framför blixtarna, och sändaren på kameran alltså inte är riktad mot någon av blixtarna. Då funkade det att vända den, reflexen från väggen bakom var alltså tillräcklig för att signalen skulle bli stark nog.

Jag brukade sätta på en liten blixt i stället, riktad bakåt. Det funkade varje gång, men drog mer batteri.

Och utomhus är radio säkrast.

feferoni
0

Tack för svaret!

Då är det som jag misstänkte, att radio blir säkrast. Flört