Ta kort på hästhoppning
Hejsan! :)
Jag har en fråga, jag har en Canon EOS 400D som jag använder när jag fotar, och t.ex när jag vill fota hästar som hoppar eller någonting som rör sig så blir bilderna suddiga!
Har ni något tips på hur man ska göra och om man ska ställa in något för att få bra skärpa på bilderna?
Tack på förhand!

Har ingen Canon själv, Nikon D80, men vad använder du dig av för inställning?
Ta sport inställningen. Och fokusera rätt och följ med ekipaget.
#1 Jag använde sportinställningen och försökte följa med.. Dock lyckades bilderna inte så bra ändå ;)
Jag har också en Canon EOS 400D och jag fotar mycket hästhoppning. Mitt tips till dig är att fota på slutartidsautomatik (AV) och ställa in så låg bländare som möjligt. Då kan du nog få ganska bra skärpa i bilderna om det är bra väder. Ställ in ISO efter väder (ca 200 om det är riktigt soligt och kanske 400 om det är lite mörkare).
Sedan gäller det ju att få rätt fokus i bilderna, det spelar väldigt stor roll för skärpan. Helst vill man ju ha fokus på hästen huvud eller i alla fall på hästen. Jag brukar göra så att jag fångat hästen i fokus lite innan hindret och försöker sedan få fokus att följa med hästen genom att fokusera om med väldigt korta mellanrum (alltså typ hela tiden i och med att det går väldigt fort det hela). Och sedan får man helt enkelt försöka trycka av i rätt läge. Tänk på att det kan ta en kort stund innan kameran tar själva bilder efter det att du tryckt på avtryckaren så att man från trycka en aningen innan den del i språnget man vill fånga. Jag brukar använda fokuseringsvarienten som är anpassad till sport och rörelse (kommer inte ihåg vad den heter just nu, men det kan du slå upp i din manual).
Hoppas du förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga. Jag bifogar en liten bild som jag tog för någon vecka sedan, så kan du se hur resultatet av de tipsen jag gett dig kan bli.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#3, Tack för bra tips, såhär i efterhand från en annan.
Lär dig fota Helt enkelt… Köp bättre optik, och lär dig grunderna i fotografi!

#5, Ursäkta men. Lär dig fota helt enkelt… Wow. Vilket tips…. Varför tror du att hon frågade från början, om hon inte vill lära sig mer?
#5 Jag frågade för att lära mig.. Precis som kattmynta säger så tror jag inte att jag frågar om jag redan vet svaret..