Vad gör jag för fel?
Jag vet att jag måste göra något fel, men förstår inte vad.
Jag har ett Tamron 70-300 4-5,6 och jag upplever att jag får inte mina bilder helt skarpa. :/ Vet ju att detta objektiv inte är så skarpt i sig men har sett många andra bilder tagna med detta objektiv som är väldigt bra, både vad det gäller skärpa och annat.
lägger in lite exempelbilder.
Om ni vet hur man gör så får ni gärna kolla Exif och se om ni kan komma på vad det är som jag gör fel för att bilderna inte blir skarpa.
Nu har jag sparat om alla bilderna så nu borde ni kunna se Exif datan.
Då får du lägga in bilder som har kvar Exif datan. De bilder du lagt upp har inte kvar Exif datan. Om du behandlar bilderna i ett program och sedan använder "spara för web" så försvinner Exif. Använd istället "spara som" så finns det kvar.
Om dom här bilderna är tagna vid 300mm och bländare 5,6 så är det nog vad jag skulle förvänta mig av det objektivet.
Prova med kameran på ett stativ och använd olika bländare så ser du snart hur det ligger till.

Även utan att se Exif syns ett par saker på dina bilder. Det är rörelseoskärpa, och eventuellt också skakningsoskärpa, och skärpedjupet är väldigt kort och täcker inte hela motivet när motivets djup är stort.
Första bilden är ett ganska bra exempel. Det finns skärpa, på hästens bog och främre delen av sadeltäcket, men det är rörelseoskärpa på händerna, och något av oskärpan kan också hänga på kamerarörelse. Skärpedjupet räcker inte för hela hästen. Samma på porträttbilden, skärpedjupet räcker inte.
Sedan finns en sak till som påverkar intrycket av skärpa på första bilden, gråvädret. Men så klart har de sista inte gråväder och borde ha mer intryck av skärpa om de vore skarpa. De två sista har rörelseoskärpa, och det är väl inte så märkligt när hästen travar.
Det här brännviddsområdet funkar inte särskilt bra på fri hand, man måste ha antiskakfunktion för att det ska funka utan stöd.
Om du vill se vad själva objektivet presterar, så kan du ta rena testbilder, men du har ju redan sett vad du kan förvänta dig i reella situationer, så min tanke är att din strategi, att använda lång brännvidd för de här bilderna, inte ger resultatet som du önskar dig. Objektivet kan troligen ge ganska bra skärpa, men det är inte bra för sånt som rör på sig och du måste följa, och det fungerar inte heller särskilt bra på fri hand.
Om du ska ta på fri hand är det lämpligt att använda rätt högt ISO. Den längsta slutartid som kan handhållas ligger antagligen omkring 1/500, men för att undvika skakning kanske det behövs ännu kortare, som 1/2000. Så korta tider fryser motivets rörelse, och det kanske inte ger det intryck du vill ha på bilden. Om objektivet inte har antiskakfunktion är det lämpligt att använda ett stadigt stativ med ett bra stativhuvud.
Annars skulle jag i motsvarande läge försöka komma närmre och använda en kortare brännvidd, som normalzoomen.
Om du tar bilder av någonting som är stilla, med ordentligt stöd för kameran, så kan du se vad optiken i sig kan prestera, men som sagt, den kanske inte duger för att plåta hästar på fri hand även om den tecknar skarpt.

Jag tror också att det är precis som #6 säjer.
Man kan ju alltid skärpa upp bilderna litet efteråt, så blir de litet bättre.
Tog mej friheten att göra det på en av bilderna, tog även bort skräpet i ögonvrån på hästen.

Många bra tips i denna tråd. Tack!