Det där med bländare?
Hej jag äger en systemkamera och har precis börjat fota mauellt, tycker att det är ganska svårt det där med bländaren? har inte förstått riktigt vad den gör, hur högt eller lågt jag behöbver. Provar mig fram men det är som sagt svårt. Var och fotade hästar i går och använde bländare 9. Var det för högt/lågt/lagom? vad händer om man har hög bländare och låg bländare? Har inte riktigt fått kläm på det där än.
bilden: fotade den i går med slutartid 200 och bländare 9. Behöver jag byta några inställningar?

Bländaren är ju hålet som släpper in ljuset genom objektivet. Om den är stor, dvs om siffran är låg, så kommer det in mycket ljus, och det behövs kortare tid för att exponera, och om den är liten, så kommer ljuset in långsammare, så att man behöver längre tid innan det har kommit in tillräckligt mycket ljus.
Bländaren och slutartiden samspelar alltså för att exponera rätt, och det finns en faktor till, känsligheten. Känsligheten på sensorn ställer man in med ISO, och högre ISO tillåter mindre bländaröppning eller kortare slutartid.
Bländare och slutare påverkar två saker till, som har med skärpan att göra. Om kameran eller motivet rör sig, så blir det oskarpt om slutartiden är lång. Men bländaren gör något helt annat. När öppningen är stor (låg siffra) så kommer bara sånt som är på det inställda avståndet att avbildas skarpt, allt som är närmre eller längre bort blir oskarpt. Om öppningen är liten så har man större skärpedjup, dvs också sånt som är längre bort eller närmre än inställt avstånd kan bli skarpt.
Det finns en simulator på nätet där du kan se lite av effekten.
Och din bild… Ja, det var väl ett ganska vettigt val av ISO, tid och bländare. Om bländaren hade varit mindre hade staketen i bakgrunden och skogen blivit skarpare, men om tiden hade varit längre kanske inte hästen hade blivit skarp, eftersom den rör sig. Längre tider än 1/60 är också väldigt svårt att handhålla, så det kanske hade blivit oskarpt alltihop om bländaren hade varit mindre med samma ISO. Men man kan minska bländaren utan att öka tiden om man ökar ISO. Då blir bakgrunden skarpare, men samtidigt kan det bli lite mer brus (grynighet) i bilden.
På en sån här bild är det ofta en fördel att välja en större bländare, så att skärpedjupet minskar och det röriga i bakgrunden suddas ut mer.
#0 Nu har du ju redan fått en bra beskrivning av Inkanyezi, men annars tycker jag att den här sidan också förklarar bländare på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

#1 & 2 Tack för tipsen! Tror jag har fått till det nu
Ska prova nästa g¨ng jag åker till stallet och det inte regnar.