Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 7844 ggr
Blow
0

Vilken mellanformatskamera?

Jag planerar att köpa en analog mellanformatskamera och vill gärna ha tips och hjälp.

Jag har tidigare enbart fotat digitalt, med en rätt dålig kamera, men arbetar med annan sorts bild än foto, och vill lära mig fotografi.

Det känns dumt att köpa en kamera som inte är så bra, men jag har inte så stor budget och vill hitta ett någorlunda billigt alternativ.

Jag vill kunna använda den som handkamera, utan stativ, och gärna också kunna ta ganska nära bilder. Eftersom jag jobbar med konst är kvaliteten rätt viktig, trots att jag är värsta nybörjaren inom just foto.

pellepiano
0

Min kompis Martin skaffade sig några hyfsat billiga Hasselblad hus och lite objektiv på Tradera mfl sajter. Han blev så biten att han nu håller på at sätta ihop egna framkallningsvätskor ( för svart vitt då ).

Mamaya är et annat välkänt märke.

Crimson.se framkallar filmer och kan även lägga upp digitala versioner för nedladdning på nätet. kostar dock en del.

Kan rekommedera att gå nån fotokurs, tex gratis på nätet här … www.fotovaskan.se

Sen kan du läsa i princip valfritt inlägg här från Inkanyezi som skulle kunna samla ihop sina inlägg och göra en bok med fotografiska nyttigheter.

Eftersom mellanformat skiljer sig lite vad gäller brännvidder på objektiv, film och att det på de flesta ( vad jag förstår ) visar allt spegelvänt i sökaren kan det vara bra att försöka hitta lite resurser att läsa på , på nätet.

Oj, såg kust att Inkanyezi gjort ett inlägg då får du veta.

Inkanyezi
3

Utbudet av mellanformatskameror för film idag är inte stort, och under de senare femtio åren har egentligen ingen enklare kamera av den sorten gjorts, utan de är alla proffskameror, om än med lite olika filosofi. Men det går ju att hitta en eller annan begagnad.