Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1070 ggr
Inkanyezi
0

Rörig omgivning, ja...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men den här kompisen är det antagligen inte meningen att man ska se…

Astro-Chicken
0

Den där ser inte rolig ut att trampa på, vart hitta du den? Mycket vacker orm tycker jag.Glad

dijete
0

Oj, Något som har släppt sin orm kanske?

dijete
0

*Någon

Inkanyezi
0

Det är nog inte meningen att man ska trampa på den heller.

Snoken är ju inte giftig, som huggormen. Jag vet inte om det finns någon som känner till ormar som är av avvikande uppfattning, men för mig är det här vår vanliga snok, inte en orm som har blivit utsläppt.

Jag hittade den vid en gång- och cykelväg invid en å, och den är faktiskt i snokens typiska omgivning, nära vatten och i stenig miljö. Den drar sig undan om man stör den för mycket, och den lägger sig nästan alltid på ett ställe där det är väldigt svårt att få en bra bild. Den kommer tillbaka till samma ställe, så jag har sett den flera gånger. Första gången låg den snyggt hoprullad mitt i solen, hade kunnat bli en bra bild, men jag klumpade mig och cykeln ramlade, och då drog den sig undan.

Eftersom den är stamgäst på det här stället så blir det nog fler tillfällen.

Att det rör sig om en snok ser man ganska väl på ögat, som har rund pupill.

Helena1978
0

Ja, och de gula nackfläckarna avslöjar ju oxå en vanlig snok, hasselsnoken är ju lite klurigare då den påminner mer om en huggorm än en snok. Hasselsnoken har dock prickar på ryggen istället för zickzack.

Själv tycker jag om ormar och ödlor, så jag gillar bilden skarpt.

Inkanyezi
0

Tack för det. Jag tycker också om den, och jag är lite ledsen för att jag stör henne så mycket när jag stannar för att ta en bild. Det syns ganska tydligt på hennes hållning att hon är vaksam, hon tittar på mig och undrar vad jag ska ta mig till; hon är flyktberedd. Jag brukar oftast avstå från att störa henne annars, men jag ville ha en bild. Hon ligger lugnt när man bara cyklar förbi eller om man går eller springer utan att ändra tempo. Men om man kommer gående, springande eller cyklande och stannar, då vaknar hon direkt och tittar upp. Eller som när min cykel ramlade… då drog hon iväg och kom inte tillbaka på en stund.

(Och så klart har jag inte könsbestämt den, men jag bara tänker att det är en "hon".)