Snygg tjej...?
Oftast är det upp till fotografen och se till att en tjej blir snygg i bild. Jag försöker göra mitt bästa med att ta fram skönheten i de kvinnor jag fotograferar. I somras fotograferade jag en brud som var rätt mullig, och när hon fick bilderna så tyckte hon att hon såg fet ut i bilderna. Nu ljuger sällan kameran och jag fick ta bort 10kg digitalt, ett jobb som tar tid och göra. När hon fick se sig smalare i bild så var hon helnöjd, men var inte beredd på att betala någon extra kostnad för retuscheringen utan nöjde sig med de bilder där hon såg överviktig ut. :)
Men, vad tycker du om bifogad skönhet? Tacksamma med modeller är att de är nöjda med hur de ser ut.
Hälsningar
Robert
Verkligen en skönhet iaf, passar verkligen på bild :)
Det skulle vara roligt att se något "före och efter" projekt i form av detta du beskrev. Hade varit intressant och se hur bra det blev med dina förändringar.
Med vänliga hälsningar
Daniel
Titta på följande länk och under portfolio på lite före och efter, en och annan kändis. Man blir alltid lurad. :)
Bilden du skickar med, Robert, ser för bra ut för att vara sann. Det ligger säkert en del PS-anda bakom, finnar födelsemärken mm är säkert bort-retuscherat. Nu finns det ju en del manliga och kvinnliga personer som inte behöver så mycket smink och PS för att passa in i en säljande modellvärld. Dvs fotograf eller liknande behöver inte lägga ned allt för mycket tid på att retuschera, tid är pengar.
//Stefan
Schyssta bilder det fanns på den hemsidan, ganska roligt att se hur stora skillnader det egentligen är, och hur duktiga de är som gör dessa.
Hade varit skoj att gå någon kurs i just "bild" retuschering.
Du kanske ska hålla någon sådan Robert :)
Med vänliga hälsningar
Daniel
#2 intressant!

#1, 2 - jag hade inget vettigt och skriva om till bilden så jag skrev om en helt annan person, en brud (XL) jag fotograferade i somras. Modellen i bild är inte bruden jag skrev om, det är två olika personer.
Hon som är i bifogad bild i #0 har jag retuscherat sparsamt, otroligt lite i själva verket. Hon är naturligt vacker med en väldigt bra makeup.
Hälsningar
Robert

Väldigt härlig utstrålning på den tjejen!!
Lennarth

#2, Intressant. Fler (framför allt tjejer) borde ta sig en titt på de där före/efterbilderna.
Tom
Håller med nummer #8.
Sen är smaken som baken, delad. The beauty is in the eye of the beholder, och allt vad de gamla sanningarna nu heter.
Själv gillar jag bilden i #0 mycket, den typen av bilder gillar jag mer än dina "vanliga" modellfoto Robert, då jag ofta tycker att du gör dem för bleka/plastiga/highkey.
Helt släta ansikten tycker jag inte är speciellt personliga, visst - kan vara snyggt - men du ser inte bakom masken - och det är ju et jag i vart fall vill göra när jag träffar en tjej. Föredrar också vältränade/smala tjejer - men hellre lite att hålla i när åskan går än "bengetter". Har haft ett långt förhållande med en tjej som tog slut när hon lämnade mig. Delvis på grund av att vi till slut inte kunde äta ihop, hon äcklades av att jag åt fett (och nej, jag är inte speciellt onyttig, men unnar mig att ha sås till maten ibland och även att äta pommes ibland) och att jag bara kunde tänka på att äta kött, det förstod hon inte. Detta var 10 år sedan och hon drabbades av ätstörningar året efter att vi separarerade. Idag mår hon bra, och äter normalt av det mesta, vilket jag tycker är skönt då det var en bra tjej som var värd det bästa (men kanske inte mig *s*).
Så, fram för lite fler naturliga foton, allt måste inte retuscheras, allt måste inte objektifieras. Det finns faktiskt otroligt mycket vinst i att göra foton personliga, och naturliga.
Men - smaken är som sagt som baken och kanske skall någon med det intresset ta de bilderna. Och ett tillägg… tycker inte det är något fel på Roberts bilder, det är mycket bra bilder och jag har lärt mig en hel del - trots att jag inte sysslar med porträtt- eller modellfotografering.
mvh Martin

marnyman, jag uppskattar din kommentarer och har alltid uppskattat att du tar dig tid till att kommentera. Den hjälp jag får från dig och andra driver mig till att utvecklas,
Hälsningar
Robert
Den som ger mig mycket, får mycket tillbaka. En devis jag försöker leva efter. Jag har lärt mig mycket på denna sidan, och kan någon då få nytta av mina kommentarer så är jag bara glad.
Är dock mindre glad över att febern grasserar (ett ord jag kom på att jag tror att jag hört i samband med detta, kan också bara vara ett yrselinfall
) i kroppen. Hade ju tänkt ta chansen att åka ut och fotografera ovanliga örnar i Trelleborgsområdet samt Falsterbo/Skanörområdet, fick tips om det via en på en fågelsida. Kommer framöver att bevaka den sidan mycket mer än tidigare, jag har inte ägnat ornitologsidor så stort intresse eftersom att jag mest är intresserad av foto av djur/natur… men i takt med det så ökar ju intresset även för olika fågelarter, och på Artportalen kan man både kolla in var under dagen olika fågelarter setts, men även se bakåt i tiden. Man kan även se om fåglarna verkar stationära eller bara flugit förbi… Kan man ju såklart ha STOR nytta av :D
mvh Martin
På den där sidan, med före/efter-bilder, tycker alla verkligen att efterbilden alltid är bättre/snyggare/mer tilltalande?
Jag tycker faktiskt att översta bilden till vänster, den blonda tjejen som inte är så blond som hon ser ut visar mycket mer personlighet och mer pondus i orginalbilden. Lite det jag menade med inlägget ett par steg ovan - vissa bilder blir så släta och fina i hyn, så att personligheten / uttrycket försvinner.
mvh Martin

#12 Jag håller helt med. Att se ut som en barbiedocka i hyn är inte speciellt tilltalande. Jag gillar naturlig hy

Tröttnar fort på den där typen av bilder. Totalt opersonliga. Möjligen avspeglar de retuscherarens föreställning av hur en drömkvinna/man ska se ut.
Oskar

jag tycker det är synd att man alltid ska följa skönhetsidealen. det är dåligt och ger en massa människor dåligt självförtroende (mej bland annat)
sånna bilder ger en osann bild av verkligheten, när man fixar till dom o grejer. människor är vackra oavsett om dom är mulliga eller inte.
det är tråkigt med all ytlighet. det vore kul om bilder på människor kunde förmedla mer än deras kroppar. självklart är det inte alla bilder ja sett här som är ytliga. men ofta blir det så rent allmänt med bilder på kvinnor. :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan