Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 552 ggr
CaTim
0

Tips på skrivare...Hjälp?

Jag ska köpa en skrivare och har hört att Epson ska vara bra. Jag funderar på en Epson Stylus Photo R2880 eller 3800. Storleken tilltalar mig, därav funderingen på Epson Stylus Pro 3800. Måste man vara duktig på:

"kalibrering,ICC profiler RGB eller CMYK, bestrukna eller obestrukna papper, inställningar i GIMP no color adjustment av eller inte.. osv."

Ovantående har kopierat och begriper inte ett jota av… jag är helt ointresserad av sånt där, måste man kunna sånt så det bara är pluggning som gäller eller har någon ett tips på en skrivare som ger stora utskrifter och som är enkel?

Har någon en 3800? Är den krånglig eller kommer enkelheten med priset? Är billigare maskiner enklare att förstå sig på? Jag vill ha en bra maskin men jag vill inte ta mig vatten över huvet och inte lyckas få bra reultat.

jolini
0

puttar vill oxå veta. Kollar på skrivare själv

Inkanyezi
0

Ja, man måste ha något begrepp om hur skrivaren och bildbehandlingen jobbar ihop för att få bästa möjliga färg, men det är inte fullt så krångligt som du verkar vilja göra det till. Det bästa är så klart att hitta en bra profil som gör att man alltid får rätt färger, men man kan också pröva sig fram och förbruka en massa bläck och papper för att få hyggliga bilder. Det är i så fall mycket billigare att skicka efter bilder från ett fotolabb.

Men för att man ska kunna göra underlaget (bildfilen) bra, så att labbet kan göra färgerna som man ser dem i datorn, måste man allra minst kalibrera sin bildskärm, och det funkar bäst med en katodstråleskärm, alltså en sån där stor tung sak med ett bildrör. Alla "platta" LCD och TFT-skärmar jag har sett är dåliga för bildbehandling. Skärmarna på billiga bärbara går i regel inte att använda alls, men MacIntosh är några snäpp bättre än de flesta.

När det gäller skrivare vet jag inget om Epson. De som jag har provat är HP och Canon, jag har en HP själv. Den ger bra bilder bara när man kör i högsta Upplösning, men inte i något annat läge, och det tar åtskilliga minuter för att skriva ut en bild. Canons skrivare jobbar fortare och ger bättre djup (högre dynamik, mörkare svart) också vid andra inställningar. Dessutom finns bläck som tål vatten, men det ska visst finnas till Epson också.