Fundering över vatten foto
Har sett väldigt många som får extremt fina bilder på rinnande vatten och när vattnet slår emot olika frukter osv.
Ni som känner igen er, kan ni berätta vilken kamera ni har och vilket objektiv ni använder samt inställning och fokus (om ni ha AF el manuell).
Vill så gärna få en bild på rinnande vatten men vill gärna ha lite tips och råd innan.
//MVh Evve
Ps. Visste ej vart jag skulle sätta tråden under så tog stillbilder & Makro.
Här har du en bra artikel: Blixt - Frysa en vattendroppe
(Funkar inte länken så klicka här - http://foto.ifokus.se/?MessageId=dd031d86-53c4-4017-9a6a-7a680ff614ad)

Foto av rinnande vatten, som du vill ha det innebär lååång exponeringstid. För att bilden inte skall bli överexponerad använder man ett gråfilter, sk ND-filter.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#1 Ingen av dom fungerar.
#2 Hur fixar man längre exponeringstid på en Nikon D80?

Dags att lämna auto-läget. 
Antingen kör du i S-läget (shutter) och ställer in den exponeringstid du vill ha. Bländaren ställer sig automatiskt. Vill du ha full kontroll är det M-läget som gäller. Då kan du även ställa bländaren för rätt skärpedjup.
För riktigt långa exponeringar har D80 ett Bulb-läge. Du trycker ner avtryckaren för att exponera och trycker en gång till för att avsluta. I praktiken kräver detta stativ och trådutlösare.
Sajtvärd för Foto

#4 Tack för svaret =).
En fråga, då jag ej har manuell fokus på mina objektiv så kan jag ej ha manuell fokus. Kan man fånga bra skärpa osv med auto?

#5 Ja.
#5 hm, har aldrig hört om objektiv utan manuell fokus… säker på att det inte har en liten "knapp" som det står AF-MF eller liknande på?:)

#5 Tror att det är ett missförstånd med "autofokusmotor i objektivet"
Som #7 skrev skall det finnas en dylik knapp på objektivet. På kamerahused (D80) finns även ett vred på vänster sida vid objektivfattningen märkt AF/M
Sajtvärd för Foto

# 7 & 8
Jo, det finns det. Men förastår inte hur man använder det (A) ha inte haft min kamera så länge.
Slå om till manuell fokus och vrid på fokuseringsringen, brukar vara den längst fram, så ser du hur fokuseringen flyttar sig… testa! ;)

#10 Okej, ska testa =)

**Provade att fota en Tomat under vattenkranen =).
Detta blev min första bild med manuell fokus =).
Vad tycker ni?
**
Då det var mina första bild så tänkte jag bara prova att fota manuellt så därför är bakgrund samt plattform dålig. Ville endast fånga vattnet någorlunda rätt! Blev själv väldigt nöjd då det är första bilden =).
Cool bild 
Jag tycker den är häftig :)

#13 & 14 Tack så mycket =D