Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 2133 ggr
Tiramie
0

Ny/begagnad?

Ska ju köpa en systemkamera, men ska jag köpa ny/begagnad? För- och nackdelar?

LeoL
0

inget fel att köpa begagnad om den är välskött. men om du ska köpa nikon D40 - D60 då är det lika bra köpa ny …

(kameror värd under 5000 kr)

- för 4700 kr få du en HELT ny kamerar (nikon D60), varför inte, men om kamerar som du tänker köpa är Nikon D3 eller D3X då är det not annat för de kostar ca 66000 kr. Om non säljer en D3x till mig för 60000 kr, köper jag på en gång för då sparar jag 6000 till not annat.  Men hur mycke spara man på, om man köper en D40 eller D60,  700 kr ? eller 500 kr ? varför inte köpa en ny från butiken och får mer *trygghetsgaranti* på köpet.

Tiramie
0

#1 - Tack för svaret. Har hittat en D40 begagnad som är nästan 2000kr billigare än ny i butik - det är väl ändå värt det?
Då får jag ju nästan ett objektiv för mellanskillnaden :)

ssofia
0

Nackdelen med en begagnad kamera kan vara att den redan vid ditt köp har gått väldigt många exponeringar vilket förkortar livslängden med kameran för dig.

Fördelarna är att du ofta kommer undan med ett billigare pris för (ofta) välskötta kameror och kan få med tillbehör som man ofta får köpa till vid nyköp. (Minneskort osv.)

gurin
0

Välskötta objektiv håller mycket länge. Husen går att byta varefter de går sönder. Ännu har inget av mina hus fallerat och de har tagit en hel del exponeringar.

mvh/gurin

Bushmaster
0

Tänk på att men D40 kan du inte använda alla nikons objektiv, utan bara de men motor i objektivet!

jag skulle satsa på en modernare kamera! varför inte en begagnad Canon eos 40D finns bra beggade för runt 5000kr och detta är en mycket bättre kamera än Nikon D40.

Mvh

Mats

Tiramie
0

#5 Att inte ha inbyggd AF är inget som bekymrar mig nämnvärt.
Trivs också bättre med Nikons kameror, men tack iallafall :)

/Felizia