KRITIK - Blomma
Jag har börjat fota blommor, vad tycker ni jag ska tänka på? Kritik på den här bilden.
Och den här…
samt denna
Gillar 1 bäst… är ju helt klart insekten som gör bilden där. Skulle vlija ha blomman mer i mitten så den är helt centrerad och blir mer symetrisk. Det gula blombladet i övre hörnet stör lite.
2 och 3 är för mig helt ointressanta, testa att komponera bilderna på andra sätt är mitt tips! Sätt motivet(blomman) nere i hörnet, halvvägs in i bild, vrid kameran diagonalt… eller byt kameravinkel, fotografera underifrån, ovanifrån… att fotografera rakt på med motivet i mitten brukar inte bli så intressant.
3 har däremot en himla intressant bakgrund med alla färger, tummen upp för den! :)
Tack för tipsen! De här fotade jag idag. Vad tycker ni om dem?
Den här då , insekten har lite bättre skärpa.
Lite gula blommor….
#7 Nu börjar det likna något! :) Gillar hur du komponerat blommorna och att du tagit med mer av bakgrunden (alltså ett längre skärpedjup).
De övriga två (för #6 är väl nästan samma som #0?) är tyvärr inte alls intressanta för mig…#4 är enligt mig alldeles för mörk, och #5 förstår jag mig inte på i varken komposition eller vad som är meningen med bilden.
Tack tack för all kritik!
Bilden var jättefin men jag tycker den skulle vart finare om man gjorde den ljusare och liite mer kontrast, den ser lite mörk ut nu :) bara vad jag tycker :)

#2 tycker jag om bakgrunden på, mer skärpa på blomman och så hade det varit bra om stammen inte varit så ljus (känns lite utfrätt).
#4 gillar jag också - den inger lugn och ro. Att blommorna går i grönt tycker jag om.
#5 tycker jag är spännande, troligen för att allt går ton i ton. Den är lite spöklik.
Mitt råd är att satsa på skärpa på blommorna. När man fokuserar endast på en sak är det bra om det ligger i fokus. Men ibland kan det även funka ur fokus…smaken är som baken.
Gör det du gillar!

Du är definitivt inne på rätt spår. Fortsätt så, och jobba vidare med kompositionen och färgerna.
Håller med Inkanyezi!
Tkr att #7 är allra bäst, den är mkt bra i svartvitt :)

Jag tycker #5 är den som gör intryck på mig! Jag gillar att den är sned och jag gillar tonerna.