Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 762 ggr
SwedenZoo
0

KRITIK - Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat fota blommor, vad tycker ni jag ska tänka på? Kritik på den här bilden.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

SwedenZoo
0

Och den här…

SwedenZoo
0

samt denna

tsset
0

Gillar 1 bäst… är ju helt klart insekten som gör bilden där. Skulle vlija ha blomman mer i mitten så den är helt centrerad och blir mer symetrisk. Det gula blombladet i övre hörnet stör lite.

2 och 3 är för mig helt ointressanta, testa att komponera bilderna på andra sätt är mitt tips! Sätt motivet(blomman) nere i hörnet, halvvägs in i bild, vrid kameran diagonalt… eller byt kameravinkel, fotografera underifrån, ovanifrån… att fotografera rakt på med motivet i mitten brukar inte bli så intressant.

3 har däremot en himla intressant bakgrund med alla färger, tummen upp för den! :)

SwedenZoo
0

Tack för tipsen! De här fotade jag idag. Vad tycker ni om dem?

SwedenZoo
0

En till…

SwedenZoo
0

Den här då , insekten har lite bättre skärpa.

SwedenZoo
0

Lite gula blommor….

tsset
0

#7 Nu börjar det likna något! :) Gillar hur du komponerat blommorna och att du tagit med mer av bakgrunden (alltså ett längre skärpedjup).

De övriga två (för #6 är väl nästan samma som #0?) är tyvärr inte alls intressanta för mig…#4 är enligt mig alldeles för mörk, och #5 förstår jag mig inte på i varken komposition eller vad som är meningen med bilden.

SwedenZoo
0

Tack tack för all kritik!

rutigflikka
0

Bilden var jättefin men jag tycker den skulle vart finare om man gjorde den ljusare och liite mer kontrast, den ser lite mörk ut nu :) bara vad jag tycker :)

Jenynna
0

#2 tycker jag om bakgrunden på, mer skärpa på blomman och så hade det varit bra om stammen inte varit så ljus (känns lite utfrätt).

#4 gillar jag också - den inger lugn och ro. Att blommorna går i grönt tycker jag om.

#5 tycker jag är spännande, troligen för att allt går ton i ton. Den är lite spöklik.

Mitt råd är att satsa på skärpa på blommorna. När man fokuserar endast på en sak är det bra om det ligger i fokus. Men ibland kan det även funka ur fokus…smaken är som baken.

Gör det du gillar!

Inkanyezi
0

Du är definitivt inne på rätt spår. Fortsätt så, och jobba vidare med kompositionen och färgerna.

Tiramie
0

Håller med Inkanyezi!
Tkr att #7 är allra bäst, den är mkt bra i svartvitt :)

eighteenlives
0

Jag tycker #5 är den som gör intryck på mig! Jag gillar att den är sned och jag gillar tonerna.